کارآفرینی در کشاورزی، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۷۴-۹۳

عنوان فارسی نقش قابلیت اینترنت اشیاء و شدت رقابت در رابطه بین گرایش کارآفرینی و نوآوری محصول
چکیده فارسی مقاله رقابت شدید و پیچیدگی بازارها منجر شده تا متغیر نوآوری یک امر کلیدی برای تداوم فعالیت شرکت‌ها محسوب شود. لذا شرکت‌ها برای کنترل این امر به سمت کارآفرینی و استفاده از فناوری‌های نوین گرایش پیدا کرده‌اند. بر این اساس، هدف این پژوهش بررسی نقش تعدیل‌گری قابلیت اینترنت اشیاء و شدت رقابت در رابطه بین گرایش کارآفرینی و نوآوری محصول در شرکت‌های دانش‌بنیان است. این پژوهش از انواع مطالعات کمی و کاربردی محسوب می‌شود. جامعه آماری شامل شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی در بخش فناوری زیستی، کشاورزی و مواد غذایی است. در این پژوهش، از فرمول کوکران برای برآورد نمونه بهره گرفته شده است و برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شده است. قابل ذکر است که تعداد 177 داده قابل‌تحلیل از شرکت‌های مورد مطالعه دریافت شد. از سوی دیگر، روابط بین متغیرهای پژوهش با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری به صورت حداقل مربعات جزئی بررسی و تحلیل شدند. نتیجه فرضیه اول نشان داد که گرایش کارآفرینی به صورت مثبت و معنادار بر نوآوری محصول اثرگذار است. همچنین، بر اساس نتیجه فرضیه دوم، نقش تعدیل‌گر قابلیت اینترنت اشیاء در رابطه بین گرایش کارآفرینی و نوآوری محصول معنادار حاصل شد. از سوی دیگر، فرضیه سوم نشان داد که در شرایط رقابتی بالا نیز رابطه بین گرایش کارآفرینی و نوآوری محصول تقویت می‌شود. در نهایت، سهم این پژوهش ارائه یک مدل مفهومی جدید، پر کردن شکاف موجود و افزایش ادبیات موضوعی بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارآفرینی، اینترنت اشیاء، رقابت، نوآوری، صنعت کشاورزی،

عنوان انگلیسی The Role of IoT Capability and Competitive Intensity in Relationship between Entrepreneurial Orientation and Product Innovation
چکیده انگلیسی مقاله Intense competition and complexity of markets have led to the innovation variable being considered a key issue for the continuation of firms' activities. Therefore, firms have turned to entrepreneurship and the use of new technologies to control it. Based on this, the aim of this research is to investigate the moderating role of internet of things (IoT) capability and competition intensity in the relationship between entrepreneurial orientation and product innovation in knowledge-based firms. This research is considered as quantitative and applied studies. The statistical population includes knowledge-based manufacturing firms in the field of biotechnology, agriculture and food. In this research, Cochran's formula was used to estimate the sample and a questionnaire was used to collect data. It should be mentioned that 177 analyzable data were received from the studied firms. On the other hand, relationships between the research variables were investigated and analyzed with the method of structural equation modeling in the form of partial least squares. The result of the first hypothesis showed that entrepreneurial orientation has a positive and significant effect on product innovation. Also, based on the result of the second hypothesis, moderating role of IoT capability in the relationship between entrepreneurial orientation and product innovation was found to be significant. On the other hand, the third hypothesis showed that the relationship between entrepreneurial orientation and product innovation is strengthened in high competitive conditions. Finally, the contribution of this research has been to provide a new conceptual model, fill the existing gap and increase the subject literature.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کارآفرینی, اینترنت اشیاء, رقابت, نوآوری, صنعت کشاورزی

نویسندگان مقاله محمد باشکوه اجیرلو |
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل،ایران.

حسین رحیمی کلور |
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

یونس نیکخواه |
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.


نشانی اینترنتی https://jead.gau.ac.ir/article_6849_4ae5603405559929ba740fcfb2c03d61.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات