این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 شهریور 1404
کارآفرینی در کشاورزی
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۷-۳۵
عنوان فارسی
کنکاشی پیرامون همسویی نظام برنامه ریزی درسی هنرستانهای کشاورزی ایران با آموزشهای کارآفرینی
چکیده فارسی مقاله
این مطالعه با هدف کنکاشی پیرامون همسویی نظام برنامهریزی درسی هنرستانهای کشاورزی با آموزش-های کارآفرینی، به روش آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) انجام شد. در بخش کیفی تحقیق، ابتدا با بررسی ادبیات نظری، عوامل مؤثر بر نظام برنامهریزی هنرستانهای کشاورزی شناسایی شد. سپس برای تعیین موانع آموزشهای کارآفرینی با دعوت از گروهی از خبرگان (8n=) نسبت به برگزاری یک نشست به شیوهی گروه کانونی اقدام شد. پرسشنامهها در سه دور به روش دلفی به نظرخواهی خبرگان (30n=) که از متخصصان صاحبنظـر و آگــاه در حــوزه کشاورزی، مدیریت و برنامهریزی بودند؛ قرار گرفت. پس از دریافت پرسشنامههای دور اول دلفی نظرات خبرگان بررسی شدند. مواردی که میزان ضریب پراکندگی آنها عدد 5/0 و کمتر بود بهعلاوه موارد جدید پیشنهاد شده توسط خبرگان در دور دوم دلفی به نظرخواهی گذاشته شد و نتایج حاصل از دور دوم همانند دور اول تحلیل شد و برای نظرخواهی مجدد به خبرگان در دور سوم ارائه شد. در نهایت و در دور سوم الگوی نهایی شامل 12 مؤلفه و 148 زیر مؤلفه به دست آمد. نتایج حاصل از سه مرحله دلفی نشان دهندهی آن است که مؤلفههای محتوی، هنرآموزان و روشهای تدریس، به ترتیب رتبه اول تا سوم را دارند، که لازم است در راستای همسو شدن برنامهریزی درسی با آموزش کارآفرینی مورد توجه قرار گیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلید واژه هنرآموزان، هنرجویان، روشهای تدریس،
عنوان انگلیسی
An exploration of the alignment of the curriculum planning system of Iranian agricultural Vocational Schools with entrepreneurship education
چکیده انگلیسی مقاله
This study was conducted with the aim of investigating the alignment of the curriculum planning system of agricultural vocational schools with entrepreneurship education, using a mixed exploratory method (qualitative and quantitative). In the qualitative part of the research, first by reviewing the theoretical literature, the effective factors on the planning system of agricultural vocational schools were identified. Then, to determine the obstacles of entrepreneurship education, a group of experts (n=8) was invited to hold a meeting in the style of a focus group. Questionnaires were included in three rounds using the Delphi method to ask the opinions of experts (n=30) who were experts in the fields of agriculture, management and planning. After receiving the first round of Delphi questionnaires, experts' opinions were checked. The cases whose dispersion coefficient was 0.5 and less, in addition to the new cases proposed by the experts, were put to the opinion poll in the second round of Delphi, and the results of the second round were analyzed in the same way as the first round, and the experts were asked for their opinion again in the third round was presented. Finally, in the third round, the final model including 12 components and 148 sub-components was obtained. The results of the three Delphi steps show that the components of content, art students and teaching methods rank first to third, respectively, which need to be considered in order to align curriculum with entrepreneurship education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کلید واژه هنرآموزان, هنرجویان, روشهای تدریس
نویسندگان مقاله
جمشید غریب |
گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده مهندسی زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اهواز، ایران.
بهمن خسروی پور |
گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده مهندسی زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان،اهواز، ایران.
همایون مرادنژادی |
گروه کارآفرینی وتوسعه روستایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jead.gau.ac.ir/article_6656_e6b5aa8d4e8177831966fb284b082b12.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات