فصلنامه مشاوره و رواندرمانی، جلد ۵، شماره ۱۷، صفحات ۵۹-۷۲

عنوان فارسی نقش سواد عاطفی در پیش‌بینی طلاق عاطفی با میانجیگری حل تعارض
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: طلاق عاطفی مهم‌ترین عامل ازهم‌گسیختگی ساختار بنیادی‌ترین بخش جامعه، یعنی خانواده است. این پژوهش باهدف تبیین نقش پیش‌بینی کنندگی سواد عاطفی باواسطه گری حل تعارض در طلاق عاطفی انجام شد. مواد و روش‌ها: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. این مطالعه در سال 94-1393 بر روی 178 نفر از زنان و مردان متأهل شهر مشهد انجام شد که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی کارکردهای روان‌شناختی خانواده ایرانی کیمیایی (IFPFS، 1390) و طلاق عاطفی گاتمن (1999) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به شیوه‌ی همزمان مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج بیانگر آن است که سواد عاطفی و حل تعارض پیش‌بینی کننده‌ی طلاق عاطفی هستند. سواد عاطفی نیز حل تعارض را پیش‌بینی می‌کند. متغیر حل تعارض در رابطه‌ی بین سواد عاطفی و طلاق عاطفی نقش واسطه‌ای دارد. نتیجه‌گیری: بنابراین می توان گفت که زوجین در اثر ضعف سواد عاطفی و ناتوانی در حل تعارض، طلاق عاطفی را تجربه می‌کنند. بنابراین بررسی میزان سواد عاطفی زوجین و همچنین شناسایی سبک‌های حل تعارض زوجین درک بهتری از سبب‌شناسی پدیده‌ی طلاق عاطفی در زوجین فراهم می‌آورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد عاطفی، حل تعارض، طلاق عاطفی،

عنوان انگلیسی The role of emotional literacy in the prediction of emotional divorce by mediation conflict resolution
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background and aims: this study was disigned to detrmine the predictive role of emotional literacy through the mediation of conflict resolution in the emotional divorce. Materials and method: the design of this study was descriptive and correlational. In this study, which was conducted in 2014-15, 178 married men and woman selected by available sampling method in order to participate in our study. Iranian family psychological function scale (IFPFS, 2012) and emotional divorce questionnaire (Gottman, 1991) were used in order to collect data. Data analyzed by Pearson correlation method and regression analysis. Data analysis performed by using SPSS 21. The study finding showed that emotional divorce predicted by variables. Results: results indicate emotional literacy and conflict resolution were the predictor of emotional divorce. in addition to this, emotional literacy also predicts conflict resolution. Conflict resolution had a mediator’s role between emotional literacy and emotional divorce. Conclusion: the finding suggests that couples experience emotional divorce when they suffer from lack of emotional literacy and unable to resolve the conflict. Thus, reinforcement emotional literacy and identification conflict resolution styles provide the better perception of the emotional divorce etiology.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله emotional lireracy, conflict resolution, emotional divorce

نویسندگان مقاله سیده فاطمه هاشمی | seyedeh fatemeh
دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

محمد جواد اصغری ابراهیم آباد | mohammad javad asghari ebrahim abad
دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://journal-counselling.iiau.ac.ir/article_527406_a0a708fdee8dd635f759e669a8450061.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1724/article-1724-316588.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات