این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۵، شماره ۳، صفحات ۱۱۹-۱۵۶

عنوان فارسی میزان فرصت مشارکت بالقوه برای زبان‌آموزان در کتب آموزش زبان انگلیسی تهیه شده در داخل و خارج
چکیده فارسی مقاله هدف مطالعه‌ی حاضر مقایسه‌ی کتب آموزش زبان انگلیسی تهیه شده در داخل و خارج از ایران از طریق سنجش یکی از معیارهای اساسی ارزیابی کتب آموزش زبان که همان ایجاد فرصت یادگیری برای زبان‌آموزان است، می‌باشد. با تکیه بر نظریه‌ی اجتماعی فرهنگی و تعریف آن از یادگیری به عنوان مشارکت (دونیتو، 2000) و بکارگیری توان متدولوژیکی گفتمان‌کاوی، چگونگی ایجاد و میزان فرصت مشارکت زبان‌آموزان در خلال استفاده از دو کتاب آموزش زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گرفت. تعاملات کلاسی سی معلم در حال تدریس یک کتاب تولید داخل و یک کتاب تولید خارج ضبط و سپس به صورت جزء به جزء به رشته تحریر در آمد تا در ابتدا بافت‌های تعاملی که در آن فرصت‌های مشارکت شکل می‌گیرند شناسایی شوند. تحلیل اطلاعات تحریری نشان داد که هر دو کتاب مورد بررسی چهار بافت تعاملی مشترک ایجاد می‌کنند. بررسی توزیع بافت‌های شناسایی شده نشان داد که بافت‌های مدیریت‌محور و ساختارمحور که فرصت مشارکت کمتری برای زبان‌آموزان ایجاد می‌کنند بیشتر در کلاس‌هایی که از کتاب تولید داخل استفاده کردند پی‌ریزی و بسط داده شده در حالی که کتاب تولید خارج بیشتر بافت‌هایی با محوریت معنا و مهارت‌های زبانی که اهداف و ساختار تعاملی آنها افزایش فرصت مشارکت می‌باشد، را پی‌ریزی می کند. یافته‌های مطالعه‌ی حاضر آگاهی تولیدکنندگان کتب آموزش زبان را نسبت به این مساله که چگونه کتاب می‌تواند در نقش‌آفرینی زبان‌آموزان در تعاملات کلاسی تاثیرگذار باشد، افزایش می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Built-In Learner Participation Potential of Locally- and Globally-Designed ELT Materials
چکیده انگلیسی مقاله This study aims at empirically measuring a universal criterion for materials evaluation, i.e., learning opportunities, in a locally- and a globally-designed materials. Adopting the conceptual framework of sociocultural theory and its conceptualization of learning as participation (Donato, 2000), the researchers utilized the methodological power of conversation analysis to examine how opportunities for learner participation and, by extension, learning are created whilst the materials are being used. Thirty teachers’ naturally-occurring classroom interactions, evolving from the two types of materials, was videotaped and transcribed line-by-line to identify the interactional contexts in which learner participation opportunities are embedded. Four interactional contexts affording different levels of learner interactional space were prompted by both types of materials. Examining the distribution of contexts revealed that management-oriented and form-oriented contexts were sustained significantly longer in classes with the locally-designed material. The globally-designed material, however, tended to unfold significantly longer skill-oriented and meaning-oriented contexts suggesting higher levels of built-in learner participation potential. The findings of this study raise materials developers’ awareness, especially in periphery communities, about how materials can either marginalize or empower learners in classroom interaction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مصطفی پورحاجی |
university of tehran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سید محمد علوی | seyed mohammad
university of tehran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

صدیقه کریم پور |
university of tehran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات