این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۵، شماره ۳، صفحات ۶۵-۹۰

عنوان فارسی استخراج و تدوین فهرست واژگان آکادمیک رشته زبان‌شناسی با رویکرد زبان‌شناسی پیکره‌ای
چکیده فارسی مقاله هدف مطالعه حاضر استخراج و تدوین فهرستی از واژگان آکادمیک رشته زبان‌شناسی و مقایسه این فهرست با فهرست واژگان آکادمیک و دیگر فهرست‌های رایج بود. بدین منظور پیکره‌ای شامل چهار میلیون واژه از شاخه‌های اصلی زبان‌شناسی نظری شامل آواشناسی، واژشناسی، نحو و معناشناسی از 700 مقاله معتبر علمی منتشر شده سال‌های اخیر در ژورنال‌های شناخته‌شده رشته زبان‌شناسی گردآوری گردید و براساس معیارهای فراوانی و توزیع مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر اساس این معیارها تعداد 1263 واژه از پیکره بدست آمد. نتایج همچنین نشان دادند که 10.18 درصد واژگان پیکره را واژگان آکادمیک کاکس هد تشکیل می‌دهند و 72.8 درصد واژگان نیز واژگان عمومی فهرست وست می‌باشند و از 570 واژه فهرست کاکس هد تنها 381 (66.84 درصد) واژه در فهرست جدید قرار دارند. تعداد 224 (18.51 درصد) خانواده واژگانی نیز در هیچ یک از دو فهرست کاکس هد و وست وجود ندارند و فقط در فهرست واژگان زبان‌شناسی وجود دارند. نتایج مطالعه و فهرست واژگان آکادمیک استخراج شده کاربردهای متعددی برای آموزش پژوهش دانشجویان و اساتید زبان‌شناسی و تهیه نرم‌افزارهای ترجمه خواهد داشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Do We Need Discipline-Specific Academic Word Lists? Linguistics Academic Word List (LAWL)
چکیده انگلیسی مقاله This corpus-based study aimed at exploring the most frequently-used academic words in linguistics and compare the wordlist with the distribution of high frequency words in Coxhead’s Academic Word List (AWL) and West’s General Service List (GSL) to examine their coverage within the linguistics corpus. To this end, a corpus of 700 linguistics research articles (LRAC), consisting of approximately 4 million words from four main linguistics sub-disciplines (phonology, morphology, semantics and syntax) was compiled and analyzed based on two criteria; frequency and range. Based on the analysis, a list consisting of 1263 academic word families was produced to provide a useful linguistics academic word list for native and non- native English speakers. Results showed that AWL words account for 10.18 % of the entire LRAC, and GSL words account for 72.48% of the entire LRAC. The findings suggested that of 570 word families in Coxhead’s AWL, 381 (66.84%) word families correspond with the word selections criteria which provide 29.88% of the word families in Linguistics Academic Word List (LAWL). Furthermore, 224 word families that were frequently used in linguistic research article corpus (LRAC) were not listed in GSL and AWL. They accounted for 18.51% of the word families in LAWL with coverage of 5.07% over LRAC, and compared with the 2000 GSL, 658 word families were identified. The results have pedagogical implications for linguistics practitioners and EAP practitioners, researchers, and material designers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ریوف معینی |
university of kashan
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)

زهرا اسلامی زاده |
university of kashan
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات