این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه آموزش عالی، جلد ۹، شماره ۳۴، صفحات ۱۱-۴۱

عنوان فارسی ساخت و اعتبارسنجی آزمون قابلیت پژوهشی و ارزیابی آن در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های تهران، علاّمه طباطبائی، شهید بهشتی و محقق اردبیلی
چکیده فارسی مقاله چکیده: پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتبار سنجی آزمون قابلیت پژوهشی و ارزیابی آن در دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام شد. روش‌شناسی پژوهش از نوع پیمایشی و توصیفی _ همبستگی است. جامعه‌ آماری پژوهش، دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه‌های تهران، علاّمه طباطبائی، شهید بهشتی و دانشگاه محقق اردبیلی هستند. روش نمونه‌گیری از نوع تصادفی ساده بود. حجم نمونه با توجّه به مدل کرجسی ‌_ مورگان 377 نفر در نظر گرفته شد. داده‌ها با پرسشنامه‌ محقق‌ساخته‌ قابلیت‌های پژوهشی گردآوری شد. روایی ابزار با استفاده از نظر استادان صاحب‌نظر تأیید و پایایی ابزار نیز با ضریب آلفای کرونباخ 97/0 محاسبه شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی به روش عامل‌یابی عناصر اصلی و با در نظر گرفتن بار عاملی بالاتر از 40/0 نشان داد که 9 عامل قابل استخراج است و 44/64 درصد از واریانس کل را تبیین می‌کند. همبستگی درونی ضریب آلفای بالایی را برای عامل‌ها (از 66/0 تا 94/0) نشان داد. نتایج ارزیابی مقایسه‌ای مؤلفه‌ها با آزمون t دو گروهی مستقل نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در تعدادی از قابلیت‌های پژوهشی تفاوت معنی‌دار وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، اعتبارسنجی، پژوهش، قابلیت پژوهشی، دانشجویان،

عنوان انگلیسی Development and validation of research capabilities test and evaluation it’s in graduate students of Tehran, Allameh Tabatabaei, Shahid Beheshti and Mohaghegh Ardabili University
چکیده انگلیسی مقاله Abstract: This study aimed to development and validation of test research capabilities and evaluation it’s in graduate students. Methodology of research is survey and cross-correlation research. The population was the graduate students in the master's program in University of Tehran, Allameh Tabatabaei, Shahid Beheshti and Mohaghegh Ardabili. This study was simple random sampling. Number of samples based on Kregci-Morgan table, 377 person were selected. Researcher-made questionnaire was used to collect data for research capabilities. Validity was approved by the faculty and the reliability factor 0/97 Cronbach's alpha was calculated. Exploratory factor analysis using principal components with regard to the issue of higher loadings of 0/40 showed that 9 factor extraction that %64/44 of the variance could be derived to explain research capabilities. High internal consistency alpha coefficient for the agent (the 0/66 to 0/94) showed. The results of feature parameters of two independent group’s t-test showed that male and female students in some of research capabilities were significantly different.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keyword, Validation, Research, Research Capability, Students

نویسندگان مقاله ابراهیم آریانی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)

عادل زاهد بابلان | zahed babolan
عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)

مهدی معینی کیا |
عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)

علی خالق خواه |
عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)

عیسی ثمری |
عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)


نشانی اینترنتی http://journal.sanjesh.org/article_23691_389814137835bef20b0d9f59aea17148.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-316369.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات