جستارهای فلسفه دین، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۲۳-۴۴

عنوان فارسی تبیین شمول‌گرایی دینی بر مبنای تشکیک صدرایی
چکیده فارسی مقاله مسئله تعدد ادیان و پرسش‌های ذیل آن، ازجمله پرسش‌های حقانیت و نجات، حائز اهمیت دین‌شناسانه فراوانی هستند. در میان پاسخ‌های متعددی که به این مسئله داده شده است یکی از تقریر‌های شمول‌گرایانه‌ای که با بهره‌گیری از تعالیم فلسفه صدرایی و به طور خاص تمایز تشکیکی به نحو مجمل توسط برخی محققان مسلمان شکل گرفته است نوعی پاسخی است که می‌توان آن را شمول‌گرایی تشکیکی بودن حقانیت نامید. مقاله حاضر[i] با بررسی توصیفی-‌تحلیلی این تقریر شمول‌گرایی و با بهره‌گیری از تعالیم فلسفه صدرایی و نظریه تشکیک به پرسش‌گری پیرامون این تقریر پرداخته و این شمول‌گرایی که ادیان متعدد موجود را در سلسله تشکیکی حقانیت قرار می‌دهد مورد واکاوی قرار می‌دهد. مطابق این تقریر تمایز بین ادیان موجود تمایز تشکیکی است و خصوصیات یک سلسله تشکیکی ازجمله مشتمل بودن بر نوعی از ترکیب از وجدان و فقدان، شمول مراتب بالاتر بر کمالات مراتب پایین‌تر، حمل حقیقه و رقیقه مراتب بر یکدیگر و غیره بر آن حاکم است درنتیجه هرچه یک دین در مرتبه بالاتری از سلسله‌مراتب تشکیکی حقانیت باشد از عقاید حقه بیش‌تری برخوردار است و از نوعی شمول تشکیکی نسبت به‌ مراتب پایین‌تر برخوردار است. [i]. این مقاله تا حد زیادی متکی بر طرح پژوهشی «گستره شمول‌گرایی دینی و آثار و پیامدهای آن از نظر عقل و دین» است که توسط این‌جانب با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و با همکاری آقایان دکتر مرتضی حق‌شناس و حسین نیاکان نگاشته شده است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی An Explanation of Religious Inclusivism;According to Sadra’s Gradation Theory
چکیده انگلیسی مقاله The problem of religious diversity and related questions including the questions of rightfulness and salvation are of great religionological importance. One of the many answers to this problem is a version of inclusivism developed by Muslims researchers using the teachings of Sadraian philosophy, in particular the graded distinction, which could be called ‘the inclusivism of graded rightfulness’. Using the teachings of Sadra’s philosophy and gradation theory and a descriptive-analytic examining of this reading of inclusivism, this article has investigated and inquired this inclusivism, which puts numerous existent religions in a graded hierarchy of rightfulness. Accordingly, the distinction among the existent religions was a graded one and has the characteristics of a graded hierarchy; so, for instance, it consists of a kind of composition of having and lacking, and higher ranks include the perfections of lower ranks. Thus the higher the rank of a religion in the graded hierarchy of rightfulness is, the more right beliefs it has and so has some graded covering regarding to the lower ranks.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدعلی اخگر | mohammad ali
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، گروه معارف، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی شیراز (Islamic azad university of shiraz)


نشانی اینترنتی http://journal.philor.org/article_2282_c7e633086ddfa5de31ba2466c339ccf4.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/751/article-751-316335.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات