این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۴۰، شماره ۱، صفحات ۷-۲۸
عنوان فارسی
به سوی یادگیری حرفهای هنرآموزان در هنرستانهای فنی و حرفه ای : طراحی مدلی بر اساس پژوهش کیفی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای یادگیری حرفهای هنرآموزان هنرستانهای فنی و حرفهای و ارائه الگوی مفهومی بر اساس رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفته است. به منظور گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش همه افرادی بودند که در زمینۀ یادگیری حرفهای در نظام آموزشی و مدلهای آن سوابق پژوهشی، مطالعاتی و اجرایی داشتند. از میان آنها 17 نفر در چهار گروه از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای تحلیل اطلاعات بهدست آمده از مصاحبهها، روش تحلیل محتوای کیفی و کدگذاری باز و محوری استفاده شده است. نتایج بهدست آمده از مصاحبهها نشان داد که یادگیری حرفهای هنرآموزان شامل 37 مؤلفه و 5 بُعد «ارتباط و تعاملات حرفهای»، «مدیریت و تسهیم دانش»، «یادگیری فردی و گروهی»، «رهبری حمایتی و مشارکتی» و «خودیادگیرندگی» است که به عنوان الگوی مفهومی یادگیری حرفهای و مبتنی بر محیط کار هنرآموزان برای توانمندسازی آنها ارائه شده است. همچنین نتایج اعتبارسنجی ابعاد و مؤلفهها نشان دادند که بالاترین میزان توافق شرکتکنندگان در بعد رهبری حمایتی و مشارکتی 0/882 و پایینترین میزان توافق در بعد مدیریت و تسهیم دانش 0/715 است. اعتبارسنجی مدل بهصورت کلی با 0/813 حاکی از توافق بالای شرکتکنندگان است. در پایان پیشنهادهایی اجرایی و پژوهشی نیز ارائه شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
یادگیری حرفهای، توسعه حرفهای، هنرآموزان فنی و حرفهای، یادگیری مبتنی بر محیط کار
عنوان انگلیسی
Towards Vocational Learning at Technical High Schools: The Design of a Model Based on Qualitative Research
چکیده انگلیسی مقاله
Vocational learning has its dimensions and components that need to be identified prior to their use in the design of a model that could help with the improvement of such learning. To this end, and with a special attention to technical high schools in Iran, a group of 17 experts on the subject was interviewed. The gathered data were content analyzed and a set of 37 components in five dimensions of professional interactions, knowledge management and sharing, personal and group learning, cooperative and supportive leadership, and self-learning were derived. The validation process of dimensions and components showed that the participants had the highest measure of agreement on the supportive and cooperative leadership (0.882) while the lowest measure of agreement was on knowledge management and sharing (0.715). The overall agreement on the validity of the model was estimated to be 0.813 which can be considered as high, and suggestive of both administrative and research initiatives that are given.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
vocational learning, vocational development, techno-vocational learners, work environment based learning
نویسندگان مقاله
رقیه متحیرپسند | R. Motehayerpasand
کوروش فتحی واجارگاه | K. FathiVaajaargaah
حیدر تورانی | H. Tooraani
نعمت الله موسی پور | N. Moosaapoor
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-2814-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات