|
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۱۶۹-۱۷۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیریکننده از عفونت کاندیدایی در زنان سنین باروری مراجعهکننده به مراکز خدمات سلامت جامع شهر کاشمر در سال ۱۴۰۰ |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: تدوین برنامههای آموزشی در زمینه پیشگیری از عفونتهای واژنیال، از ضرورتهای بهداشتی در زنان محسوب میشود و با توجه به وجود درمانهای متعدد، همچنان شاهد افزایش میزان عود مجدد این بیماری در زنان سنین باروری هستیم. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیریکننده از عفونت کاندیدایی در زنان سنین باروری انجام شد. روشها: این مطالعه از نوع کارآزمایی در عرصه شاهددار تصادفی بود که بر روی 108 نفر از زنان 49-15 ساله مراجعهکننده به مراکز جامع خدمات سلامت کاشمر انجام گردید. نمونهگیری به روش خوشهای تصادفی انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها شامل چهار بخش «فرم اطلاعات جمعیتشناختی، پرسشنامههای محقق ساخته شامل سؤالات آگاهی از عفونت کاندیدایی واژن، سؤالات طراحی شده بر اساس تئوری اعتقاد بهداشتی و سؤالات رفتار پیشگیریکننده از عفونت کاندیدایی واژن» بود. برنامه آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی، طی شش جلسه 30 دقیقهای برای گروه مداخله انجام شد و گروه شاهد آموزشی دریافت نکرد. دادهها طی سه مرحله قبل، بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله جمعآوری و با استفاده از روش معادلات برآوردی تعمیم یافته (Generalized Equation Estimation یا GEE) در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 05/0 > P به عنوان سطح معنیداری در نظر گرفته شد. یافتهها: میانگین سنی مشارکتکنندگان گروههای مداخله و شاهد به ترتیب 41/8 ± 17/35 و 94/7 ± 06/35 سال بود. تفاوت معنیداری بین میانگین نمرات سازههای آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده، راهنمای عمل، خودکارامدی و رفتارهای پیشگیریکننده پس از مداخله نسبت به قبل از مداخله وجود داشت (050/0 > P)، اما در میانگین نمرات سازه موانع درک شده، بین دو گروه پس از مداخله آموزشی تفاوت معنیداری مشاهده نشد (295/0 = P). نتیجهگیری: برنامه آموزشی طراحی شده بر پایه مدل اعتقاد بهداشتی، در تغییر عقاید بهداشتی و ارتقای رفتارهای پیشگیریکننده از عفونت زنان تأثیرگذار میباشد. بنابراین، طراحی مداخلات آموزشی مبتنی بر این تئوری بدین منظور مناسب به نظر میرسد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش بهداشت، مدل اعتقاد بهداشتی، عفونت کاندیدایی، سنین باروری |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Education Based on Health Belief Model on Preventive Behaviors of Vulvovaginal Candidiasis among Women of Gestational Age Referring to Healthcare Centers of Kashmar, Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Compilation of educational programs in the field of prevention of vaginal infections is a health necessity, especially in the health belief model (HBM). Despite numerous treatments, an increase is still seen in the recurrence rate of this disease among women of reproductive age. This study was conducted to investigate the effect of education based on the HBM on the preventive behaviors of candida infection in women of reproductive age. Methods: This research was a randomized controlled trial (RCT) study conducted on a sample of 108 women aged 15-49 referring to comprehensive health service centers in Kashmar, Iran. Sampling was done by random cluster method. The data collection tool in the current research included 4 parts: a demographic information form, and researcher-made questionnaires containing knowledge questions about vaginal candidiasis infection, questions designed based on the health belief theory, and preventive behavioral questions about vaginal candidiasis infection. The training program based on the health belief model for the test group was conducted during six 30-minute sessions and the control group did not receive training. Data were collected in three stages before, immediately and three months after the intervention and were analyzed using the method of generalized estimating equations (GEE). The resulting data were analyzed using SPSS software. Findings: The average age of the intervention and control groups was 35.17 ± 8.51 and 35.06 ± 7.94, respectively. There was a significant difference between the mean scores of the constructs of awareness, perceived sensitivity, perceived severity, perceived benefits, action guide, self-efficacy, prevention behaviors and after the intervention compared to before the intervention (P < 0.050); however, a significant difference was not observed in the mean scores of the perceived barriers construct after the educational intervention (P = 0.295). Conclusion: The results of this study showed that the educational program designed based on the health belief model was effective in changing health beliefs and promoting infection prevention behaviors in women; therefore, the design of educational interventions based on this theory seems suitable for this purpose. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Health education, Health belief model, Candidiasis, Gestational age |
|
نویسندگان مقاله |
سارا بشارتی | Sara Basharti MSc Student, Department of Health Education and Health Promotion, School of Health, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
مهدی مشکی | Mehdi Meshki Professor, Department of Health Education and Health Promotion, School of Health AND Social Development and Health Promotion Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
فاطمه محمدزاده | Fatemeh Mohammadzadeh Assistant Professor, Department of Epidemiology and Biostatistics, School of Health AND Social Development and Health Promotion Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran استادیار، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
میترا دوگونچی | Mitra Dogonchi Assistant Professor, Department of Health Education and Health Promotion, School of Health AND Social Development and Health Promotion Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-417-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|