فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۱۲، شماره ۴۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی طراحی الگوی فرهنگ پذیری منابع انسانی در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر به دنبال طراحی الگوی فرهنگ پذیری منابع انسانی در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی در دانشگاه بوعلی سینا بود. روش: روش پژوهش حاضر بر مبنای هدف از نوع تحقیقات کاربردی- توسعه­ای و ازنظر ماهیت روش، توصیفی و از نوع تفسیری - پیمایشی محسوب می­شود. بعلاوه، پژوهش حاضر از نظر نحوه گردآوری و نوع داده­ها از نوع تحقیقات آمیخته (کیفی- کمی) است. جمع‌آوری داده‌ها در بخش کیفی از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 18 نفر از خبرگان علمی و اجرایی و در بخش کمّی از طریق پرسشنامه و نظرسنجی از 400 نفر از کارکنان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی سینا انجام شد. در بخش کیفی، تجزیه وتحلیل داده‌ها مبتنی بر روش تحلیل مضمون و در بخش کمّی، مبتنی برتکنیک مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام شد. یافته‌ها: پس از پیاده‌سازی متون مصاحبه، 152 عبارت کلیدی و 63 مضمون پایه، استخراج گردید که در 11 مضمون سازمان دهنده دسته‌بندی شدند و در نهایت، با طبقه‌بندی محتوایی این مضامین، دو مضمون فراگیر حاصل شد. ابعاد فرهنگ پذیری منابع انسانی در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی در دانشگاه بوعلی سینا، شامل دو بُعد فرهنگ پذیری فردی با 6 مؤلفه (نگرش فرهنگ­پذیری، هویت­پذیری فرهنگی، خودتوسعه­ای فرهنگی، تاب­آوری فرهنگی، الگوسازی فرهنگی و دلبستگی فرهنگی) و بُعد فرهنگ­پذیری اجتماعی با 5 مؤلفه (ظرفیت­سازی فرهنگی، انعطاف­پذیری فرهنگی، جامعه­پذیری فرهنگی، مشارکت فرهنگی و انضباط فرهنگی) است. نتیجه‌گیری: ضروری است مدیران دانشگاه بوعلی سینا در راستای برنامه­ریزی­ها و سیاست­گذاری­های فرهنگی خود به ابعاد و مؤلفه‌های فرهنگ­پذیری منابع انسانی در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی توجه نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرهنگ پذیری منابع انسانی، فرهنگ پذیری فردی، فرهنگ‌پذیری اجتماعی، تمدن نوین اسلامی،

عنوان انگلیسی طراحی الگوی فرهنگ پذیری منابع انسانی در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی
چکیده انگلیسی مقاله هدف: پژوهش حاضر به دنبال طراحی الگوی فرهنگ پذیری منابع انسانی در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی در دانشگاه بوعلی سینا بود. روش: روش پژوهش حاضر بر مبنای هدف از نوع تحقیقات کاربردی- توسعه­ای و ازنظر ماهیت روش، توصیفی و از نوع تفسیری - پیمایشی محسوب می­شود. بعلاوه، پژوهش حاضر از نظر نحوه گردآوری و نوع داده­ها از نوع تحقیقات آمیخته (کیفی- کمی) است. جمع‌آوری داده‌ها در بخش کیفی از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 18 نفر از خبرگان علمی و اجرایی و در بخش کمّی از طریق پرسشنامه و نظرسنجی از 400 نفر از کارکنان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی سینا انجام شد. در بخش کیفی، تجزیه وتحلیل داده‌ها مبتنی بر روش تحلیل مضمون و در بخش کمّی، مبتنی برتکنیک مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام شد. یافته‌ها: پس از پیاده‌سازی متون مصاحبه، 152 عبارت کلیدی و 63 مضمون پایه، استخراج گردید که در 11 مضمون سازمان دهنده دسته‌بندی شدند و در نهایت، با طبقه‌بندی محتوایی این مضامین، دو مضمون فراگیر حاصل شد. ابعاد فرهنگ پذیری منابع انسانی در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی در دانشگاه بوعلی سینا، شامل دو بُعد فرهنگ پذیری فردی با 6 مؤلفه (نگرش فرهنگ­پذیری، هویت­پذیری فرهنگی، خودتوسعه­ای فرهنگی، تاب­آوری فرهنگی، الگوسازی فرهنگی و دلبستگی فرهنگی) و بُعد فرهنگ­پذیری اجتماعی با 5 مؤلفه (ظرفیت­سازی فرهنگی، انعطاف­پذیری فرهنگی، جامعه­پذیری فرهنگی، مشارکت فرهنگی و انضباط فرهنگی) است. نتیجه‌گیری: ضروری است مدیران دانشگاه بوعلی سینا در راستای برنامه­ریزی­ها و سیاست­گذاری­های فرهنگی خود به ابعاد و مؤلفه‌های فرهنگ­پذیری منابع انسانی در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی توجه نمایند.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله فرهنگ پذیری منابع انسانی, فرهنگ پذیری فردی, فرهنگ‌پذیری اجتماعی, تمدن نوین اسلامی

نویسندگان مقاله حجت طاهری گودرزی |
دکتری مدیریت منابع انسانی، استادیارگروه مدیریت دولتی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران

الهام قائد رحمتی |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_928_32f15077a31417b85fd5478cb8618397.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات