فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۱۳، شماره ۴۸، صفحات ۳-۲۲

عنوان فارسی اثربخشی آموزش حل مسئله و آموزش سازۀ دینی- اخلاقی صبر بر امید به تحصیل
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش حل ‌مسئله و آموزش سازۀ دینی- اخلاقی صبر بر امید به تحصیل دانش‌آموزان بود. روش: طرح پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح گروه کنترل نابرابر بود. برای انتخاب شرکت‌کنندگان از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد؛ به این صورت که ابتدا از بین مدارس دخترانۀ شهرستان ابرکوه، به روش در دسترس سه مدرسه انتخاب شد و دانش‌آموزان کلاس ششم این مدارس با انتصاب تصادفی در سه گروه آموزش حل مسئله، آموزش صبر و گروه کنترل قرار گرفتند(هر گروه 30 نفر). برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامۀ امید به تحصیل کمری و خرمائی(1394) استفاده شد. در این پژوهش، آموزش صبر و آموزش حل مسئله در گروه‌های آزمایش اجرا شد. داده‌های حاصل به روش تحلیل واریانس یک‌متغیّره(ANOVA) تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش حل مسئله و آموزش صبر بر امید، روی تحصیل دانش‌آموزان تأثیر دارد. نتیجه‌گیری: آموزش حل مسئله و آموزش سازۀ دینی- اخلاقی صبر به دانش‌آموزان کمک می‌کند به مسائل خود بیندیشند؛ راه حلهای مختلفی برای آنها بیابند و با انتخاب بهترین راه حل، به حل مسائل خود مبادرت ورزند. علاوه بر این، دانش‌آموزان یاد می‌گیرند که با مسائل و مشکلات خود به گونه‌ای برخورد کنند که دچار اضطراب نشوند و با شکستهای احتمالی و استرسها و بحرانها بتوانند سلامت روان خود را حفظ کنند و با امیدواری، عملکرد تحصیلی خویش را ارتقا بخشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش حل مسئله، آموزش صبر، امید به تحصیل،

عنوان انگلیسی اثربخشی آموزش حل مسئله و آموزش سازۀ دینی- اخلاقی صبر بر امید به تحصیل
چکیده انگلیسی مقاله هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش حل ‌مسئله و آموزش سازۀ دینی- اخلاقی صبر بر امید به تحصیل دانش‌آموزان بود. روش: طرح پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح گروه کنترل نابرابر بود. برای انتخاب شرکت‌کنندگان از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد؛ به این صورت که ابتدا از بین مدارس دخترانۀ شهرستان ابرکوه، به روش در دسترس سه مدرسه انتخاب شد و دانش‌آموزان کلاس ششم این مدارس با انتصاب تصادفی در سه گروه آموزش حل مسئله، آموزش صبر و گروه کنترل قرار گرفتند(هر گروه 30 نفر). برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامۀ امید به تحصیل کمری و خرمائی(1394) استفاده شد. در این پژوهش، آموزش صبر و آموزش حل مسئله در گروه‌های آزمایش اجرا شد. داده‌های حاصل به روش تحلیل واریانس یک‌متغیّره(ANOVA) تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش حل مسئله و آموزش صبر بر امید، روی تحصیل دانش‌آموزان تأثیر دارد. نتیجه‌گیری: آموزش حل مسئله و آموزش سازۀ دینی- اخلاقی صبر به دانش‌آموزان کمک می‌کند به مسائل خود بیندیشند؛ راه حلهای مختلفی برای آنها بیابند و با انتخاب بهترین راه حل، به حل مسائل خود مبادرت ورزند. علاوه بر این، دانش‌آموزان یاد می‌گیرند که با مسائل و مشکلات خود به گونه‌ای برخورد کنند که دچار اضطراب نشوند و با شکستهای احتمالی و استرسها و بحرانها بتوانند سلامت روان خود را حفظ کنند و با امیدواری، عملکرد تحصیلی خویش را ارتقا بخشند.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش حل مسئله, آموزش صبر, امید به تحصیل

نویسندگان مقاله فرهاد خرمائی |
دکترای تخصصی روان‌شناسی تربیتی، دانشیار، بخش روان‌شناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز. شیراز، ایران

آرزو فرخ تقی‌آبادی |
کارشناس ارشد، بخش روان‌شناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز. شیراز، ایران.

سید مهدی پورسید |
استادیار، گروه آموزش روان‌شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان. تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_910_02f75dc6cf4482c82cdf12a87f48c203.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات