|
روش ها و مدل های روان شناختی، جلد ۷، شماره ۲۵، صفحات ۲۵-۴۴
|
|
|
عنوان فارسی |
مدل تابآوری تحصیلی بر اساس شایستگی تحصیلی و رابطه معلم-شاگرد |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از این پژوهش تدوین و بررسی مدلی درباره تابآوری تحصیلی بر اساس شایستگی تحصیلی و با میانجیگری رابطه معلم-شاگرد انجام گرفت. روشپژوهش از نوع همبستگی است و جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر و پسر 11 تا 13 ساله منطقه 6 شهر تهران بود که در مقاطع تحصیلی ششم، هفتم و هشتم مشغول به تحصیل بوده و تعداد 300 نفر از آنها با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تابآوری تحصیلی، پرسشنامه رابطه معلم - شاگرد و پرسشنامه شایستگی تحصیلی بود. یافتهها تأثیر کل شایستگی تحصیلی بر تابآوری تحصیلی و رابطه معلم - شاگرد در سطح 01/0 و تأثیر کل رابطه معلم - شاگرد بر تابآوری تحصیلی در سطح 01/0 معنادار شد. از این مدل ساختاری میتوان برای پیشبینی و مداخله در مورد تابآوری تحصیلی دانشآموزان نوجوان بهره جست تا از مصائب احتمالی ناشی از ضعف تابآوری تحصیلی جلوگیری شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Model for Academic Resilience BBased on Academic Competence and Teacher-Student Relationship |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This research was aimed for development and investigation of a model about academic resilience based on academic competence and with mediating teacher-student relationship. The current research was conducted by structural equations modeling method. Statistical population was involved the boy and girl students at 11 to 13 years-old in district 6 of Tehran city who study at 6th, 7th, and 8thgrade in middle schools and The 300 of this people was selected as sample by clustered randomized sampling method. The instruments was involved academic resilience scale, teacher-student relationship scale, and academic competence scale. The total effect of academic competence on academic resilience and teacher-student relationship and the total effect of teacher-student relationship on academic resilience was significant at 0.01 level. This model can be used for prediction and intervention about academic resilience in teen Students and reduce their related problems. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مژگان سپاه منصور | دانشیار گروه روان شناسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)
زهرا براتی | دانشجوی دکتری گروه روان شناسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)
ساره بهزادی | گروه روان شناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی شیراز (Islamic azad university of shiraz)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jpmm.miau.ac.ir/article_2097_944c2a91aa9a578520d5bdf1980956d3.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/865/article-865-315042.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|