بررسی حسابداری، جلد ۲، شماره ۸، صفحات ۹۳-۱۰۸

عنوان فارسی تأثیر مدیریت سود بر چسبندگی هزینه‌ها
چکیده فارسی مقاله یافته‌های پژوهش‌های اخیر درباره رفتار هزینه‌ها نشان داده است که هزینه‌ها متناسب با تغییرات فروش تغییر نمی­کند. به عبارت دیگر، هزینه‌ها هنگام افزایش فروش، افزایش می‌یابد؛ اما در هنگام کاهش فروش، به همان میزان کاهش نمی‌یابد، این رفتار نامتقارن هزینه­ها، چسبندگی هزینه نامیده می­شود. از طرفی مدیران برای گمراه کردن برخی از سهامداران در مورد عملکرد مالی شرکت اقدام به مدیریت سود می‌کنند. هدف این پژوهش تعیین تأثیر مدیریت سود بر چسبندگی هزینه‌ها می‌باشد. به منظور دستیابی به هدف پژوهش تعداد 115 شرکت از بین شرکت­های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1385 الی 1393 به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه پژوهش از الگوی رگرسیون چندمتغیره و داده­های تابلویی استفاده ‌شده است. نتایج حاصل از فرضیه پژوهش نشان می‌دهد که مدیریت سود، چسبندگی هزینه‌ها را کاهش می­دهد، به این مفهوم که مدیران برای اجتناب از گزارش زیان و گزارش کاهش سود اقدام به مدیریت سود از طریق کاهش هزینه­ها به هنگام کاهش فروش می­کنند که این اقدام مدیران منجر به کاهش چسبندگی هزینه­ها می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله چسبندگی هزینه، رفتار هزینه، مدیریت سود،

عنوان انگلیسی The Effect of Earnings Management on Costs Stickiness
چکیده انگلیسی مقاله The results of the recent research on the behavior of costs show that the costs do not change proportionally to the change in the sales. In other words, when the sales increase, the costs also increase. However, when the sales decrease, the costs do not decrease proportionally to the sales. This asymmetrical costs behavior is called the costs stickiness. Furthermore, some managers do earnings management to mislead shareholders about the company's financial performance. In this paper, the effect of earnings management on costs stickiness is determined. In order to do so, a sample of 115 companies of the listed companies in Tehran Stock Exchange during 2007-2015 (1385-1393 Iranian calendar) was selected as the statistical sample. The collected data were analyzed through the multivariate regression model and the panel data. The results of analysis show that the earnings management decreases the costs stickiness. Conceptually speaking, mangers, to avoid reporting losses or decreasing of earnings, managers do earnings management through decreasing the costs when sales decrease which leads to a reduction of cost stickiness.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cost Stickiness, Cost Behavior, Earnings management

نویسندگان مقاله سیدعباس هاشمی | seyed abbas
دانشیار حسابداری، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

علی نجاتی |
کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://jiar.scu.ac.ir/article_12420_b1b9ebc5bb6aac1c99ca70360234797f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2202/article-2202-314506.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات