|
باغ نظر، جلد ۲۱، شماره ۱۳۲، صفحات ۵-۱۸
|
|
|
عنوان فارسی |
مطالعۀ نمود والایی با توجه به مبانی نظری آن در آثار نقاشان آلمان و انگلیس قرن ۱۸ و ۱۹ |
|
چکیده فارسی مقاله |
بیان مسئله: والایی ریاضی و پویا از نظر اندازه و قدرت توان، قوای انسان را به چالش میکشند و به نظر میرسد اغلب مصادیق والای متفکران قرن 18 پیش از کانت را در برمیگیرد. به نظر میرسد نقاشان قرن 18 و 19 آلمان و انگلیس هم بر امر والا بهعنوان مضمونی برجسته تکیه کردهاند. بر این اساس، پرسش اصلی پژوهش این است: وجه مشخص رمانتیک آلمان و انگلیس از حیث والایی چیست؟ هدف پژوهش: مطالعۀ رابطۀ والایی در آرای متفکران قرن 18 و آثار نقاشان رمانتیک قرن 18 و 19 آلمان و انگلیس است تا بتواند تمایزهای رمانتیک آلمان و بریتانیا را از حیث والایی بررسی کند. روش پژوهش: پژوهش از نظر نوع کیفی است. روش مطالعۀ آثار توصیفی- تحلیلی است. روش گردآوری اطلاعات اسنادی و کتابخانهای است. نتیجهگیری: شکوه، ویژگی ذاتی امر والاست و ویژگیهای برجستۀ امر والا در نقاشیها به بزرگی، وسعت، بیکرانگی، ابهام، بیمحدودگی و ویرانی نیروهای طبیعت اشاره دارد. مطالعۀ آثار نقاشان رمانتیک قرن 18 و 19 مانند فردریش، آیخنباخ، ترنر، مارتین و دنبی نشان میدهد رمانتیک آلمان به وسعت و عظمت طبیعت و جنبههای وحشتآور آن پرداخته است، اما در کنار آن جنبههای معنوی و سمبولیک طبیعت را هم مدنظر داشته است. در رمانتیک انگلیس امر والای پویا، ترس و وحشت نیروهای مخرب و قهار طبیعت با تأکید و شدت بیشتری پی گرفته شده است. بنابراین میتوان آن را جزء مضامین برجسته و وجه مشخص رمانتیک انگلیس دانست. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نقاشی رمانتیک،امر والا،ویرانی،بیکرانگی،ترس، |
|
عنوان انگلیسی |
A Study of the Sublime Manifestation with Regard to Its Theoretical Foundations in the Works of German and English Painters of the 18th and 19th Centuries |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Problem statement: The mathematical and dynamic aspects of sublimity challenge the size and power capabilities of human faculties and it seems that most instances of sublimity can be found in the thinking of the 18th-century intellectuals before Kant. It appears that painters of the 18th and 19th centuries in England and Germany also relied on sublimity as a prominent theme. Based on this, the main research question is: What is the distinct aspect of German and English Romanticism in terms of sublimity? Research objective: The objective is to study the relationship of sublimity in the ideas of 18th-century intellectuals and the works of Romantic painters in the 18th and 19th centuries in Germany and England to examine the differences between German and British Romanticism in terms of sublimity. Research method: The research is qualitative in nature. The method involves the descriptive-anlaytic study of artworks. Data collection was based on documentary and pertinent literature. Conclusion: Grandeur is the inherent feature of the sublime and the prominent features of sublimity in paintings include greatness, vastness, infinity, ambiguity, boundlessness, and the destruction of natural forces. The study of artworks by Romantic painters of the 18th and 19th centuries such as Friedrich, Achenbach, Turner, Martin, and Danby reveals that German Romanticism has focused on the vastness and greatness of nature and the terrifying aspects of nature, but it has also considered the spiritual and symbolic aspects of nature. In English Romanticism, the dynamic aspect of sublime fear and the terror of destructive and violent forces of nature are emphasized with greater intensity. Therefore, it can be considered to be one of the prominent themes and distinct aspects of English Romanticism. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
نقاشی رمانتیک,امر والا,ویرانی,بیکرانگی,ترس |
|
نویسندگان مقاله |
فریده آفرین | دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر، دانشگاه سمنان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.bagh-sj.com/article_194784_1fff4045f3dc9f99a8da70eaed8b2b85.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|