این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 16 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۷، شماره ۶۵، صفحات ۱۱۷-۱۳۶
عنوان فارسی
طراحی الگوی مرزگستری در آموزش عالی با روش فراترکیب
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف پژوهش طراحی الگوی مرزگستری در آموزش عالی به روش فراترکیب بود.
روش پژوهش:
پژوهش یک پژوهش کیفی بود و به روش فراترکیب انجام شد. جامعه مورد مطالعه پژوهشهای منتشر شده سالهای 2012 تا 2023 در زبان انگلیسی و سالهای 1392 تا 1402 در زبان فارسی در زمینه مرزگستری در آموزش عالی در پایگاه دادههای علمی Magiran, Noormagz SID,، Taylor & Francis, Sage Wiley, Scopus, ProQuest, Emerald, Elsevier, Science Direct, DOAJ, Springer, بود. پس از جستجو، ارزیابی و حذف، از بین 320 مقاله درنهایت تعداد 34 مقاله بهمنظور تحلیل نهایی انتخاب شد. بهمنظور دستیابی به هدف پژوهش از الگوی هفتمرحلهای سندلوسکی و باروسو استفاده شد. تحلیل مقالات به روش کدگذاری انجام شد. اعتباریابی یافتهها بر اساس کدگذاری شخص خبره و محاسبه ضریب کاپا انجام شد.
یافتهها:
مرزگستری دانشگاهی در سطح فردی و سازمانی دارای 6 بعد است. سطح سازمانی شامل: موضوعات نهادی و ساختاری مرزگستری، استراتژیهای مرزگستری، نتایج مرزگستری دانشگاهی و چالشهای مرزگستری و سطح فردی شامل نقش و وظایف مرزگستر دانشگاهی، شایستگیها و ویژگیهای مرزگستر دانشگاهی است.
نتیجهگیری:
مرزگستری دانشگاهی با تکیه بر استراتژیها، موضوعات نهادی و ساختاری، ویژگیها، مهارتها و تواناییهای اعضاء هیئت علمی به نتایج و پیامدهای مثبتی نظیر چابکی، انعطافپذیری، نوآوری و تولید ایدههای خلاق، افزایش سرمایه اجتماعی، گسترش استفاده از دانش علمی در تصمیمگیری منجر میشود. در این راستا، دانشگاه و اعضاء آن با چالشهایی نظیر چالشهای سازمانی، چالشهای فردی، درونفردی و بینفردی، چالشهای بینمرزی، چالشهای شغلی-نقشی مواجه هستند که با مدیریت آنها، در نهایت دانشگاه میتواند به مأموریت خود در ارتباط با صنعت و جامعه عمل نموده و بقاء خود را در عرصه رقابت با سایر دانشگاهها حفظ نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مرزگستری،مرزگستر دانشگاهی،پیوند صنعت و دانشگاه،
عنوان انگلیسی
Designing the Model of Boundary Spanning in Higher Education with Meta-synthesis Method
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The aim of the research was to design a model of Boundary Spanning in the higher education using Meta-synthesis method.
Methods:
The research was a qualitative research and was carried out in a meta-
synthesis method. The studied population is the researches published in the years 2012 to 2023 in English and in the years 1392 to 1402 in Persian in the field of Boundary Spanning in higher education in the scientific databases of Magiran, Noormagz & SID, Taylor & Francis, Sage Wiley, Scopus, ProQuest, Emerald, Elsevier, Science Direct, DOAJ, Springer. After searching, evaluating and eliminating, among 320 articles, 34 articles were finally selected for final analysis. The research was conducted using Sandelowski and Barroso's model. Analysis of articles was done by coding method. Validation of the findings was done based on expert coding and Kappa coefficient calculation.
Results:
Academic boundary spanning at the organizational level includes: institutional and structural issues, strategies, results and challenges, and at the individual level it includes the role and duties, competencies and characteristics of the academic boundary spanner.
Conclusion:
Academic boundary spanning based on strategies, institutional and structural issues, characteristics, skills and abilities of faculty members leads to positive results and consequences such as agility, flexibility, innovation and production of creative ideas. Increasing social capital leads to the expansion of the use of scientific knowledge in decision-making. So, the university and its members are facing challenges such as organizational, individual, intrapersonal and interpersonal, cross-border, job-role. By managing challenges, the university can finally fulfill its mission in relation to industry and society and maintain its survival in the field of competition with other universities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مرزگستری,مرزگستر دانشگاهی,پیوند صنعت و دانشگاه
نویسندگان مقاله
سعید نوراللهی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
سیروس قنبری |
استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_710185_c97fc8e33e02070daf6990455d9d16f8.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات