پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۳، شماره ۸۷، صفحات ۹-۳۵

عنوان فارسی مطالعه رابطه بین سرمایه اجتماعی کاربران ایرانی در فیس‌بوک و مشارکت مدنی آنها در دنیای واقعی
چکیده فارسی مقاله از دهه گذشته تاکنون، شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از جدیدترین امکانات اینترنت همه‌گیر شده‌اند. ضرورت این پژوهش از آن روست که این شبکه‌ها با استقبال گسترده کاربران رو به رو شده و در حال حاضر تعداد زیادی از این شبکه‌ها فعال هستند. در بین شبکه‌های اجتماعی مجازی، فیس‌بوک از موقعیت متمایزی برخوردارست؛ چراکه در حال حاضر پربازدید‌ترین شبکه اجتماعی دنیا به شمار می‌رود. هدف این پژوهش مشخص کردن رابطه سرمایه اجتماعی در فیس‌بوک با مشارکت مدنی کاربران در دنیای واقعی است. نمونه‌گیری با استفاده از روش‌های هدفمند و گلوله برفی انجام شده و روش پژوهش نیز پیمایش برخط بوده است. ضمن آنکه تعداد 674 نفر به پرسشنامه، پاسخ داده‌اند. بعد از تحلیل داده‌ها مشخص شد بین سرمایه اجتماعی در شبکه‌ اجتماعی فیس‌بوک و مشارکت مدنی در دنیای واقعی رابطه مثبت وجود دارد. همچنین مشخص شد در بین شاخص‌های سرمایه اجتماعی، باز/ بسته بودن شبکه دوستان، تراکم شبکه، شرایط دستیابی به منابع، شکاف بین منابع موجود و مورد انتظار، رعایت هنجارها و قواعد، اعتماد نهادی/ مدنی و هنجارهای کنش متقابل شاخص‌های تبیین‌کننده مشارکت مدنی کاربران هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Examining the Relationship between Iranian Facebook Users Social Capital and their Real Civil Participation
چکیده انگلیسی مقاله Over the last decade, social networks became ubiquitous as the latest option the Internet provided individuals with. This study is significant because social networks have received public attention and there are many of them right now. Among all virtual social networks, Facebook enjoys a distinguished position, because it is the most widely used social network in the world. This research aims to shed lights on the relationship between social capital in Facebook and users’ civil participation in real world. Purposeful snowball sampling was used to select 674 individuals to take part in the online survey by filling in a questionnaire. The findings indicate that there is a positive significant relationship between social capital in Facebook and users’ civil participation in reality. Furthermore, among social capital indicators, there are six indicators explaining users’ civil participation, i.e. openness/closeness of friends’ network; network’s concentration; conditions for accessing resources; gap between existing and expected resources; observing norms and regulations; institutional/civil trust as well as interactions’ norms.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین کرمانی |
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

یوسف پاکدامن |
کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_23252_034558a078453195721a8d795e59a057.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-314263.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات