این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 5 آذر 1404
اندیشه مدیریت راهبردی
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۵۷-۱۸۴
عنوان فارسی
ارائه مدلی برای رهبری بازگشت به مسیر اصلی نظام آموزش عالی ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی این مقاله طراحی مدل فعالیتها و فرآیندهای رهبری بازگشت به مسیر اصلی در نظام آموزش عالی ایران بود. بدین منظوراینمطالعه جاری به بررسی تجربیات زنده و دیدگاههایمدیران دانشگاه فردوسی مشهد دربارهفعالیتها و فرآیندهای رهبری بازگشت به مسیر اصلی با دو رویکرد کیفی و کمی پرداخت. نمونه پژوهش مدیران دانشگاه فردوسی مشهد بود. روش مطالعه با توجه به هدف آن روش آمیخته بود و برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختارمند و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. حاصل مطالعه مدل فعالیتهای رهبری بازگشت به مسیر اصلی در دانشگاه فردوسی مشهد است که به تبیین فعالیتها و فرآیندهای رهبری بازگشت به مسیر اصلی پرداخته است. در راستای شناسایی فعالیتها و فرآیندها پرسشنامه حاصل از تحلیل مصاحبههای کیفی در بین 226 نفر از مدیران دانشگاه فردوسی مشهد به روش سرشماری اجرا شد و با بهرهگیری از دادههای 209 پرسشنامه قابل استفاده بهوسیله تحلیل عاملی اکتشافی مدل تحقیق ارائه گردید. نتایج حاصل ارائه مدلی شامل هشت فعالیت توسعه هدفمند مهارتها، تحول مبتنی بر تعهد، شایسته گزینی در اقدامات، توسعه فرهنگ یادگیری سازمانی، توسعه فرهنگ مشارکت، تمرکز بر بهبود سریع و مستمر، توازن در رهبری، تسهیم چشمانداز و آرمانهاست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Model of Turnaround Leadership in Iranian Higher Education
چکیده انگلیسی مقاله
The main purpose of this article was to design a model of activities and processes of turnaround leadership in Iranian higher education system. Therefore, the study was to survey the current experiences and viewpoints of managers of Ferdowsi University of Mashhad about the activities and processes of turnaround leadership with both qualitative and quantitative approaches. The sample research population was the managers of Ferdowsi University of Mashhad, and the method used was mixed. The semi-structured interview was used to collect data which were later analyzed using qualitative content analysis. The result is a model of activities and processes of turnaround leadership at Ferdowsi University of Mashhad. In order to identify activities and processes, the questionnaires developed from the analysis of the qualitative interviews, were distributed among 226 managers of Ferdowsi University of Mashhad. The research model was provided by exploratory factor analysis of the data of 209 usable questionnaires. The results provide a model consisting of eight targeted skill development activities, evolution based on commitment, meritorious selection of activities, development of organizational learning culture, development of partnership culture, focus on rapid and continuous improvement, balance in leadership and shared vision and aspirations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
هادی رمضانیان فهندری | ramazanian fahandary
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، نویسنده مسئول
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
حمیدرضا آراسته |
دانشیار گروه مدیریت دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
محمدرضا بهرنگی | mohammad reza
استاد گروه مدیریت دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
رحیم نوه ابراهیم |
استاد گروه مدیریت دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
نشانی اینترنتی
http://smt.journals.isu.ac.ir/article_1866_396.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/623/article-623-314093.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات