این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 19 آبان 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۱۲۹-۱۳۸
عنوان فارسی
اخلاق سازمانی: ارایه مدل تصویر ذهنی مطلوب
چکیده فارسی مقاله
زمینه:
اخلاق سازمانی یکی از مولفههای اصلی برای بهبود تصویر سازمان نزد ذینفعان میباشد. لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل ایجاد تصویرذهنی مطلوب درسازمان های دولتی با تمرکز بر اخلاقسازمانی شکل گرفت.
روش:
در این پژوهش روش آمیخته (کیفی و کمی) استفاده شد. در بخش کیفی روش تحلیل مضمون به کار رفت. جامعه آماری خبرگان متخصصان حوزههای مختلف در سازمانهای زیرمجموعه صنعت نفت بود که نمونه ای 10 نفره با استفاده از نمونهگیری هدفمند تا اشباع نظری انتخاب شد. ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته بود و در نهایت دادهها با کدگذاری در نرم افزار
MAXQDA
تحلیل شدند. در بخش کمی که با روش همبستگی انجام شد جامعه اماری کارکنان و مدیران سازمانهای زیرمجموعه صنعت نفت بود که 426 تن به عنوان نمونه با روش نمونه
گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گرداوری دادههای تحقیق پرسشنامه محققساخته بود و در نهایت داده
ها با روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرم
افزار ایموس تحلیل گردید.
یافته
ها:
برونداد کیفی نشان داد، مدل تصویر ذهنی مطلوب در صنعت نفت کشور دربردارنده 47 شاخص، 9 مؤلفه و 3 بعد شناسایی گردید. در بخش کمی، سه مؤلفه کلیدی مدل نیز شامل ارتباطات سازمانی، سیاستها و رویههای سازمانی و اخلاق
سازمانی شناسایی گردید.
نتیجه
گیری
: اخلاق سازمانی عامل مهمی در ایجاد تصویر ذهنی مطلوب سازمان است. تصویر
ذهنی مطلوب در سازمان دارای تأثیرات معناداری بر پیامدهای درونسازمانی و برونسازمانی میباشد. مبتنی بر مدل ارائه شده در این مطالعه مدیران و تصمیمگیران در صنعت نفت کشور با بهره گیری از مولفه
های اخلاق
سازمانی قادر خواهند بود تا بهشیوهای مؤثر و نظاممند تصویر سازمانی مطلوب را ایجاد نموده و توسعه بخشند
.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق سازمانی، تصویرذهنی ، مدل تصویرسازمانی
عنوان انگلیسی
Organizational Ethics: Presenting a Desirable Mental Image Model
چکیده انگلیسی مقاله
Background:
Organizational ethics is one of the main components for improving and developing the organization's image among the stakeholders. Therefore, the present research was formed with the aim of designing a model for creating a favorable mental image in Iran's government organizations with a focus on organizational ethics.
Method
: A mixed methodology (qualitative and quantitative) has been used in this research. Thematic analysis method was used in the qualitative part. Statistical community of experts. There were specialists from different fields in the organizations of the oil industry, and a sample of 10 people was selected using purposive sampling until theoretical saturation. The interview tool was semi-structured and finally the data was analyzed by coding in MAXQDA software. In the quantitative part that was done with the correlation method, the statistical population was the employees and managers of the organizations of the oil industry, 426 of whom were selected as a sample by random sampling. The research data collection tool was a researcher-made questionnaire, and finally the data was analyzed using the structural equation modeling method in Amos software.
Results
: The output of the qualitative section showed that the desired mental image model in the country's oil industry including 47 indicators, 9 components and 3 dimensions was identified. In addition, based on the results of the quantitative part, the three key components of the mentioned model are also included. Organizational communication, organizational policies and procedures, and organizational ethics were identified.
Conclusion
: Organizational ethics is an important factor in creating a favorable mental image of the organization. The desired mental image in the organization has significant effects on the intra-organizational and extra-organizational consequences. Based on the model presented in this study, managers and decision makers in the country's oil industry will be able to create and develop the desired organizational image in an effective and systematic way by using the components of organizational ethics
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Organizational ethics, Mental image, Organizational image model
نویسندگان مقاله
محسن استاد رحیمی | M Ostadrahimi
1. PhD Student in Public Administration, Faculty of Accounting & Management, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran.
1. دانشجوی دکتری مدیریت دولتی ، دانشکده حسابداری و مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
سعید صیاد شیرکش | S Sayyad Shirkosh
2. Dept. of Management, Faculty of Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2. گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
ابوالفضل کاظمی | A Kazemi
3. Dept. of Industrial Engineering, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran.
3. گروه مهندسی صنایع، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2802-2&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات