|
باغ نظر، جلد ۲۱، شماره ۱۳۱، صفحات ۵۵-۶۶
|
|
|
عنوان فارسی |
هنر و رسانه در عصر پساحقیقت |
|
چکیده فارسی مقاله |
بیانمسئله: در سال 2016، پساحقیقت بهعنوان کلمۀ سال توسط انجمن فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد انتخاب شد. در دوران پساحقیقت در سال 2016، شکاف بین واقعیت و حقیقت شروع به شکلگیری فضایی توأم با حقایق جایگزینی کرد. هنر در این فضا خروجی دیگری است که بهمثابۀ توسعۀ یک رسانۀ تصویری همهجانبه، برای برانگیختن یک تجربۀ فوری یا معتبر فراتر از مرزهای بازنمایی، وارد بازی سیاسی شده و حقایق جایگزین را در خدمت مخاطب قرار داده است تا حقایق فراتر از مرزهای سنت را دریابند. سؤالات پژوهش بهشرح زیرمیباشد: ماهیت پساحقیقت چیست؟ و هنر در این دنیای پساحقیقت چطور عمل میکند؟ هدف پژوهش: هدف این پژوهش شناخت ماهیت دوران پساحقیقت و بررسی عملکرد هنر با توجه به ماهیت پیچیدۀ دوران پساحقیقت است. روش پژوهش: روش پژوهش، کیفی به شیوۀ توصیفی- تحلیلی است. ابزار گردآوری اطلاعات فیش، مشاهده و ابزار پویشگری نوین است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد، عصر پساحقیقت، زمانی است که عرصۀ هنر به مقولهای انتقادی تبدیل میشود. عرصۀ هنر روابط فضایی را بررسی میکند که مخاطب را در مرکز یک بازی حسی قرار میدهد و ایدهای میشود که پویایی غوطهور شدن در حقایق جایگزین را بررسی میکند. غوطهوری بیزمان است و این بیزمانی در حال پالایش مرزهای سنتی بین مخاطب، رسانه و شخصیت هنرمند است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هنر،
رسانه،
دوران پساحقیقت،
واقعیت،
حقیقت،
حقایق جایگزین، |
|
عنوان انگلیسی |
Art and Media in the Post-Truth Era |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Problem statement: Post-truth was the Oxford English Dictionary Association’s 2016 Word of the Year. In the post-truth era of 2016, the gap between reality and truth began to form a space of substitution with facts. Art in this space is another output that, as the development of an all-round visual medium evoking an immediate or credible experience beyond the boundaries of representation, enters the political game and serves the audience with alternative truths to understand the truths beyond the bounds of tradition. Research objective: What is the nature of the post-truth? And how does artwork in this post-truth world? This research aims to understand the nature of the post-truth era and investigate the performance of art in light of the complex nature of the post-truth era. Research method: The research method is qualitative and descriptive-analytical. Data collection tools include observation and new scanning tools. Conclusion: The results show that art has become a critical issue in the post-truth era. The art arena focuses on spatial relationships that put the audience at the center of a sensory game and becomes an idea that explores the dynamics of immersion in alternative facts. Immersion is timeless; this timelessness is a refinement of traditional boundaries between the audience, the media, and the artist’s personality. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
هنر,
رسانه,
دوران پساحقیقت,
واقعیت,
حقیقت,
حقایق جایگزین |
|
نویسندگان مقاله |
سمانه سراج | دانشجوی دکتری پژوهشهنر، دانشکدۀهنر، دانشگاهشاهد، تهران، ایران.
نظامالدین امامیفر | دانشیار گروه گرافیک، دانشکدۀهنر، دانشگاهشاهد، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.bagh-sj.com/article_192203_b57244cf05cbe96876c0209123b17f6a.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|