این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 5 آذر 1404
پیاورد سلامت
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۳۱۱-۳۱۹
عنوان فارسی
ارتباط بهبود کیفیت و ایمنی بیمار با شاخص های عملکردی بیمارستان در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: اعتلای کیفیت خدمات و تضمین آن، برای نظام بهداشت و درمان و مردم به طور فزاینده مورد توجه می باشد. لذا هدف این پژوهش تعیین ارتباط «بهبود کیفیت و ایمنی بیمار» با شاخص های عملکردی بیمارستان بود. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی تحلیلی جامعه پژوهش را مدیران، مدیران پرستاری، یک نفر از اعضای کمیته بهبود کیفیت و یک نفر از اعضای دفتر حاکمیت بالینی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در شهر تهران(44=N) تشکیل داده اند. ابزار گردآوری داده ها جهت سنجیدن «نمره بهبود کیفیت و ایمنی بیمار» پرسشنامه استانداردهای(QPS) بود و جهت جمع آوری داده های مربوط به شاخص های عملکردی بیمارستان ها از روش های مشاهده و مصاحبه استفاده شد. آزمون t برای نمونه های مستقل به منظور تعیین ارتباط «نمره بهبود کیفیت و ایمنی بیمار» با شاخص های عملکردی بیمارستان مورد استفاده قرارگرفت. یافته ها: هر یک از 5 حیطه ی استاندارهای بهبود کیفیت و ایمنی بیمار(QPS) شامل: استانداردهای رهبری و برنامه ریزی، طراحی فرآیندهای مدیریتی و کلینیکی، جمع آوری داده ها جهت پایش کیفیت، تحلیل داده های پایش و بهبود در «بهبود کیفیت و ایمنی بیمار» بیمارستان های مورد مطالعه موثر بودند. در هریک از بیمارستان های مورد مطالعه بین «بهبود کیفیت و ایمنی بیمار» با شاخص های ضریب اشغال تخت، میانگین طول اقامت بیمار، فاصله ی چرخش تخت، نسبت عملکرد تخت و میزان مرگ و میرخالص ارتباط معناداری(05/p< 0) وجود داشت. نتیجه گیری: تمرکز بر ابعاد استانداردهای «بهبود کیفیت و ایمنی بیمار» در بیمارستان های مورد مطالعه می تواند سطح شاخص های عملکردی بیمارستان را ارتقا دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بهبود کیفیت، ایمنی بیمار، شاخص های عملکردی بیمارستان
عنوان انگلیسی
The Relationship of Quality Improvement and Patient Safety with Performance Indicators in Shahid Beheshti University of Medical Science Teaching Hospitals
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: In health sector, improving quality of treatment services and patient safety are considered as vital. The objective of this study was to determine the relationship between the quality improvement and patient safety (QPS) and the hospital performance indicators. Materials and Methods: In this descriptive analysis research, the statistical population included managers, matrons, one of the members of the quality improvement committee and one of the clinical governance office members of Shahid Beheshti University of Medical Science teaching hospitals (N=44). In order to evaluate QPS, data were gathered through questionnaire and the hospital performance indicator data were gathered through interview and observation. Also independent T test was used to determine the relationship between the quality improvement and patient safety and performance indicators. Results: All five areas of (QPS) including leading and planning, designing clinical and managerial processes, collecting the data, analyzing the data and improvement were significant in QPS score and according to independent T-test, the relationship between (QPS) and bed occupancy percentage, average length of inpatient stay, bed turnover interval, bed turnover rate and gross death rate was significant (p-value< 0/05). Conclusion: Considering (QPS) standards can improve hospital performance indicators.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امیر اشکان نصیری پور | amir ashkan nasiripour
associate professor, health services management department, school of medical sciences, islamic azad university, science and research branch, tehran, iran
دانشیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
شیرین جعفری | shirin jafari
master of sciences student in health services management, school of medical sciences, islamic azad university, sciences amp;amp; research branch, tehran, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
نشانی اینترنتی
http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-181&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/157/article-157-311197.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات