|
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، جلد ۶۷، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه اثربخشی آموزشهای مدیریت خشم و فرزندپروری بر خوددلسوزی دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: امروزه آموزشهای مدیریت خشم و فرزندپروری بر خوددلسوزی دانشآموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای از مهمترین حوزههای پژوهشی است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزشهای مدیریت خشم و فرزندپروری بر خوددلسوزی دانشآموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای انجام شد. روش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی،از نظر ماهیت دادهها شبهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان پسر پنجم و ششم ابتدایی منطقه 9 تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند که 45 نفر با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. گروههای آزمایش تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماند. ابزارهای مورد استفاده مقیاس درجهبندی اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکان (هومرسن و همکاران، 2006) و خوددلسوزی (نف، 2003) بودند که در پیشآزمون و پسآزمون مورد استفاده قرار گرفتند. دادهها به روش تحلیل کوواریانس یکراهه در محیط نرمافزار Spss نسخه 23 تحلیل شدند.یافتهها: نتایج نشان داد گروههای دریافت کننده برنامه آموزشی بر خوددلسوزی دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای نسبت به گروه کنترل اثربخش بوده است (5/0( p< همچنین آموزش مدیریت خشم وفرزندپروری بر خوددلسوزی دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای تاثیر یکسانی داشت .نتیجهگیری: بنابراین، بکارگیری آموزشهای فرزندپروری و مدیریت خشم در کنار دورههای تحصیلی برای دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای میتواند از بروز، تشدید و تبدیل علائم اختلال نافرمانی مقابلهای به سایر اختلالها پیشگیری کند و باعث افزایش خوددلسوزی در دانشآموزان گرددواژههای کلیدی: مدیریت خشم، فرزندپروری، خوددلسوزی، اختلال نافرمانی مقابلهای |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مدیریت خشم، فرزندپروری، خوددلسوزی، اختلال نافرمانی مقابلهای |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of the Effectiveness of Anger Management and Parenting Training on Self-compassion in Students with Oppositional Defiant Disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Purpose:. The aim of this study was to compare the effectiveness of anger management and parenting training on response inhibition, self-pity and selective attention in students with Oppositional Defiant Disorder. Method: In terms of applied purpose, and in terms of the nature of the data, this study was a quasi-experimental design of pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of the study was all fifth and sixth grade male students in District 9 of Tehran in the academic year of 2009-2010. 45 people were selected by convenience sampling method and randomly divided into two experimental groups and one control group. The experimental groups were trained and the control group remained on the waiting list. The instruments used were the confrontational disobedience disorder rating scale in children (Homersen et al., 2006) and self-pity (Nef, 2003), which were used in pre-test and post-test. Data were analyzed by one-way analysis of covariance in Spss software version 23.Findings: The results showed that the group receiving the anger management and parenting training program on Self-compassion in students with Oppositional Defiant Disorder are not only showed more effectiveness than the control group. Self-compassion and selective attention of students with Oppositional Defiant Disorderare had the same effect as parenting department. Conclusion: Therefore, the use of parenting and anger management training along with educational courses for students with confrontational disobedience disorder can prevent the occurrence, exacerbation and conversion of symptoms of confrontational disobedience disorder.Keywords: Anger Management, parenting training, Self-Compassion, Oppositional |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Anger management, parenting training, self-compassion, Oppositional defiant disorder |
|
نویسندگان مقاله |
سوری محرم زاده | souri moharramzadeh Ph.D. of Psychology, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran دانشجو ی دکترای روان-شناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود،ایران.
محبوبه طاهر | Mahbobeh Taher Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود، ایران
حکیمه آقایی | Hakimeh Aghaei Assistant Professor, Department of Psychology, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran استادیار، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
عباسعلی حسین خانزاده | Abbas Ali Hosseinkhanzadeh Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran دانشیار، گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت ، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://mjms.mums.ac.ir/article_23995.html |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
en |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|