|
راهبرد فرهنگ، جلد ۸، شماره ۳۰، صفحات ۶۷-۹۰
|
|
|
عنوان فارسی |
جایگاه دانش در مهارتآموزی |
|
چکیده فارسی مقاله |
این پژوهش با هدف یافتن نسبت دانش و مهارت و جایگاه دانش در مهارتآموزی انجام گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که خلأ دانش در فرآیند مهارتآموزی و آموزشهای عملی احساس میشود. اگر چه که سوابق تاریخی، این دو حیطه را مستقل از یکدیگر نشان میدهد، اما تعریف عمیق مفاهیم، مؤید پیوند میان دانش و مهارت است و مبنای این پیوستگی ریشه عقلانی آنهاست که در فلسفه ارسطو تبیین شده است. در این فلسفه عقل نظری به امور کلی پرداخته و مبنای دانش جزئی یا عقل عملی قرار میگیرد و راهنمای آن بهسوی عمل میگردد. این دانش کلی بهعنوان مبنا، نقش بستر و زمینه مهارتآموزی را ایفا میکند و شامل فلسفه فنّاوری، نوع نگاه انسان به طبیعت و نحوه تعامل با آن و نسبت انسان با تولید است. بنابر نظر هایدگر، این فلسفه در دوره مدرن مبتنی بر تعرض بر طبیعت و نگاه ابزاری به فنّاوری است. دانش عملی (فن و هنر) در یونان، هماهنگی و تحقق قابلیتهای اشیاء بود؛ اما هایدگر آن را نوعی انکشاف حقیقت و بهحضور آوردن تولید میداند. پیامد ماهیت تعرضی فنّاوری امروز به طبیعت، تخریب محیط زیست و آسیب به تولید میباشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
دانش، مهارتآموزی، عقل نظری، عقل عملی، فلسفه فنّاوری، |
|
عنوان انگلیسی |
Role of Knowledge in Learning the Skills |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This research aims to find out the relationship between knowledge and skill and role of knowledge in learning the skills. The findings of this research indicate that there is a knowledge gap in the process of skill learning and practical training. Although according to historical evidences the two are independent from each other, a more precise definition of the concepts would acknowledge a tie between knowledge and skill. The basis of this connection is their rational root which was explained in Aristotle’s philosophy. In his philosophy, theoretical reason deals with general issues and becomes a basis for particular knowledge or practical reason, leading it towards practice. This general knowledge, as a basis, plays the role of a ground or context for skill learning and includes philosophy of technology, man’s approach to the nature, his interaction with it and man’s relation with production. According to Heidegger, this philosophy in modern age is based on destruction of nature and instrumental approach to technology. Practical knowledge (technique and art) in Greece was harmony and realization of capabilities of things; but Heidegger considers it a kind of exploration of the truth and presentation of production. The consequence of aggressive essence of technology against the nature is destruction of environment and harming the production. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
شهین ایروانی | استادیار دانشگده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
بهناز مرجانی | استادیار سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش سازمان اصلی تایید شده: وزارت آموزش و پرورش
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jsfc.ir/article_14947_1bcf74247aa815d38c1447228ab9447a.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2436/article-2436-308885.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|