آموزش علوم دریایی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۱۳۵-۱۵۲

عنوان فارسی عارضه‌یابی فرایند نظام جامع آموزش گردشگری ایران در حیطه کارآفرینی با بهره‌گیری از فن تحلیل شبکه اجتماعی
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، عارضه‌یابی فرایند نظام جامع آموزش گردشگری ایران در حیطه کارآفرینی بوده است. این پژوهش به لحاظ هدف‌، کاربردی و از نظر روش، کیفی_کمّی، مبتنی بر مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با کارشناسان درگیر در نظام عرضه و تقاضای آموزش گردشگری ایران و فن تحلیل شبکه اجتماعی انجام پذیرفته شده است. در قسمت کیفی، جامعه آماری سازمان‌های درگیر در خوشه عرضه و تقاضای آموزش گردشگری شامل 238 سازمان بوده است. به‌منظور حصول نتایج کیفی، با توجه به دو خوشه عرضه و تقاضا -خوشه عرضه با 160 و تقاضا با 78 واحد- بر اساس فرمول کوکران با کارشناسان 177 سازمان با بهره‌گیری از نمونه‌گیری تصادفی، مصاحبه‌ انجام شده است. در مراحل بعدی مصاحبه‌های مذکور کدگذاری شده و به‌صورت مشکلات تدقیق شده وارد فرایند تحلیل شبکه‌های اجتماعی شده است. در قسمت کمّی، مبتنی بر نوع داده‌های رابطه‌ای موجود بین بازیگران -برآمده از مرحله کیفی- از روش تحلیل شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزار گفی استفاده شده است. در این نرم‌افزار روابط موجود بین بازیگران بر اساس ماتریس‌های ورودی تنظیم و بر اساس شاخص‌های تحلیل شبکه، ویژگی‌های وضعیت موجود و مهم‌ترین بازیگران-مطابق با آزمون میانگین درجه ورودی و خروجی- استخراج گردیده‌اند. نتایج پژوهش نشان داده است که مطابق با شاخص‌های شبکه، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و دانشگاه‌های فعال در حوزه گردشگری دارای بیشترین تعداد مشکلات از سمت سایر بازیگران بوده‌اند. بازیگران مذکور، پرنفوذترین بازیگر شبکه بوده‌اند، به‌گونه‌ای که تعداد بسیاری از سایر بازیگران برای ارتباط با سایر اعضا نیازمند همکاری آنها هستند. همچنین وزارت میراث، بنیاد مستضعفان و جامعه تورگردانان، با درجه خروجی بالا دارای قدرت بیشتری در شبکه هستند. عارضه‌یابی وضع موجود آموزش به کارشناسان این امکان را می‌دهد تا با شناسایی مهم‌ترین مشکلات و بازیگران، حیطه وظایف هر سازمان را تدقیق نموده و از ظرفیت‌های آن جهت بهبود وضعیت کلی نظام استفاده نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش گردشگری، کارآفرینی، کارآفرینی گردشگری، تحلیل شبکه،

عنوان انگلیسی Diagnosing the process of the comprehensive system of tourism education in Iran in the field of entrepreneurship by using social network analysis Technique
چکیده انگلیسی مقاله The aim of the current research was to identify the complications in the process of the comprehensive system of tourism education in Iran in the field of entrepreneurship. This research is applied in terms of purpose and qualitative-quantitative in terms of method, based on semi-structured interviews with experts involved in the supply and demand system of tourism education and the technique of social network analysis. In the qualitative part, the statistical community of organizations involved in the tourism education supply and demand cluster included 238 organizations. In qualitative results, according to two clusters of supply and demand - supply with 160 and demand with 78 units - based on Cochran's formula, interviews were conducted with experts of 177 organizations using random sampling. Then, the aforementioned interviews were coded and entered into the process of analyzing social networks in the form of scrutinized problems. In the quantitative part, social network analysis method and Gephi software have been used. In this software, existing relationships between actors are set based on input matrices and network analysis indicators, the existing situation and the most important actors have been extracted according to the test of the average degree of input and output. The results have shown that the Ministry of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts and universities active in tourism have the highest number of problems from the side of other actors. This actors have been the most influential actors of the network. Also, the Ministry of Heritage, the Foundation of the Underprivileged, and the tour guide community, with a high degree of output, have more power in the network. Diagnosing the current state gives the experts the opportunity to identify the most important problems and actors, clarify the scope of duties of each organization and use its capacities to improve the system.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش گردشگری, کارآفرینی, کارآفرینی گردشگری, تحلیل شبکه

نویسندگان مقاله راضیه ربانی |
دانشجوی دکتری گردشگری، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

سیدمجتبی محمودزاده |
استادیار، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

اسماعیل قادری |
دانشیار، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

فاطمه یاوری گهر |
دانشیار، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://rmt.iranjournals.ir/article_247809_98b90649183d3f47ed6773230969e04d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات