|
آموزش علوم دریایی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۱۵۳-۱۶۷
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی عملکرد و رتبه بندی دانشگاه های نظامی: تبیین شاخص ها |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: ارزیابی عملکرد سازمانی یکی از عوامل کلیدی در بهینهسازی، بهبود کیفیت انجام فرآیندهای سازمانی و مقایسه عملکرد سازمانها میباشد. پژوهش حاضر با هدف تبیین شاخصهای ارزیابی عملکرد و رتبهبندی دانشگاههای نظامی انجام شده است.
روششناسی: نوع پژوهش از نظر هدف، توسعهای و از لحاظ نتیجه، کاربردی است و از لحاظ نوع دادهها کیفی و کمی است. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی و کمی شامل 10 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی شاغل در دانشگاههای نظامی بود که با روش نمونه-گیری غیراحتمالی قضاوتی و هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمهساختار یافته و در بخش کمی نیز پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی مصاحبهها از طریق بازآزمون تایید شد. روایی محتوایی پرسشنامه بخش کمی نیز توسط خبرگان تایید شد. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی شامل تحلیل مضمون(تم) و در بخش کمی نیز تحلیل سلسله مراتبی(AHP) با نرم افزار Expert Choice جهت اولویت بندی عوامل شناسایی شده بود.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از شناسایی مولفههای کلیدی سنجش عملکرد دانشگاههای نظامی بود که به ترتیب رتبه عبارتند از: فعالیت های آموزشی، فعالیتهای پژوهشی، فعالیتهای فرهنگی- تربیتی، آموزشهای نظامی و آمادگی جسمانی، وجهه فراسازمانی و تسهیلات و امکانات. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارزیابی عملکرد،
نظام رتبه بندی،
دانشگاه های نظامی، |
|
عنوان انگلیسی |
Performance evaluation and ranking of military universities: explanation of indicators |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and purpose: Organizational performance evaluation is one of the key factors in optimizing, improving the quality of organizational processes and comparing the performance of organizations. The present study was conducted with the aim of explaining the indicators of performance evaluation and ranking of military universities.
Methodology: The type of research is developmental in terms of purpose and practical in terms of results, and it is qualitative and quantitative in terms of data type. The statistical population of the qualitative and quantitative part of the research included 10 academic and executive experts working in military universities, who were selected by non-probability judgmental and purposeful sampling. The data collection tools in the qualitative part included semi-structured interviews and in the quantitative part, the researcher made a questionnaire. The validity of the interviews was confirmed through retesting. The content validity of the quantitative part of the questionnaire was also confirmed by experts. The method of data analysis in the qualitative part included theme analysis and in the quantitative part, hierarchical analysis (AHP) with Expert Choice software was used to prioritize identified factors.
Findings: The findings of the research indicated the identification of the key components of measuring the performance of military universities, which in order of rank are: educational activities, research activities, cultural-educational activities, military training and Physical fitness, extra-organizational image and facilities.
Conclusion: The results of this study can be useful for ranking military universities and improving their performance and provide a suitable field for other researches. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
ارزیابی عملکرد,
نظام رتبه بندی,
دانشگاه های نظامی |
|
نویسندگان مقاله |
امیر حسین مهدی زاده | عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، تهران، ایران
یوسف هاشمی | دانشجوی دکتری رشته علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، تهران، ایران.
نادر برزگر | عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، تهران، ایران
اسفندیار دشمن زیاری | عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، تهران، ایران
اسماعیل اسدی | عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rmt.iranjournals.ir/article_247701_7cac0594d99df660a86b3c7f0caee01f.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|