این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 13 آبان 1404
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
، جلد ۲۵، شماره ۱۰۰، صفحات ۱۰۱-۱۲۸
عنوان فارسی
شناسایی مولفه های مهارت مباحثه در فرایند یادگیری طراحی معماری
چکیده فارسی مقاله
آموزش و حوزۀ تعلیم و تربیت تحتتأثیر نظریه های روانشناسی و یادگیری، تحولات چشمگیری را تجربه کرده است، به طوریکه توجه به فرایندهای درونی در یادگیری، بستر پرداختن به موضوعاتی چون «مباحثه» را فراهم می کند. پژوهش حاضر، با هدف شناسایی مولفه های مهارت مباحثه در قالب شاخصها، اهداف و ابعاد و نحوه بهره گیری از آنها در آموزش طراحی معماری انجام شد. راهبرد پژوهش حاضر از نوع کیفی و جهت تحلیل داده ها از روش های فراترکیب و تحلیل محتوا به صورت متوالی استفاده شده است. نتایج کُدگذاری داده های اسنادی و مصاحبهها در نرم افزار NVIVO نشان می دهند مولفه های مهارت مباحثه، شامل 9 شاخص، 3 هدف و 2 بُعد هستند. شاخصها شامل: «مباحثۀ مشارکتی»، «مباحثۀ سازنده گرا»، «ارتباط مباحثه و کارکرد حافظه»، «پیوند مباحثه و مهارت بیان دقیق»، «نقش مباحثه در فعالیت های حرفهای»، «مباحثه به عنوان آزمون شفاهی»، «مباحثه به عنوان زبانِ طراحی»، «مباحثه به عنوان جنبۀ تعاملی فرایند طراحی» و «مباحثه به عنوان آزمون بصری» هستند. هدف از انجام مباحثه دارای سه علت اساسی است: اول خبررسانی، دوم قانع کردن و سوم حل مسئله. در نهایت به علت خاص و منحصربه فرد بودن حس بصری در رشته معماری، اگر از دو بُعد «مباحثه شفاهی» و «مباحثه بصری» در آموزش طراحی معماری به صورت همزمان و بر مبنای راهکارهای آموزشی ارائه شده استفاده شود، علاوه بر جذابیت یادگیری و مزایای شناختی بالقوۀ آن، زمینه های مؤثری از توسعه یادگیری را باعث میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مباحثه، آموزش معماری، فرایند یادگیری، محیط های یادگیری، طراحی معماری،
عنوان انگلیسی
IDENTIFYING THE COMPONENTS OF DISCUSSION SKILLS IN THE PROCESS OF LEARNING ARCHITECTURAL DESIGN
چکیده انگلیسی مقاله
Under the influence of psychology and learning theories, education and the field of education have experienced significant changes; Thus, paying attention to the internal processes in learning provides a platform for dealing with topics such as “discussion”. The current research was conducted with the aim of identifying the components of discussion skills in the form of indicators, goals and dimensions and how to use them in architectural design education. The current research strategy is of qualitative type and for data analysis meta-composition and content analysis methods have been used consecutively. The results of the coding of documentary data and interviews in NVIVO software show that the components of discussion skills include 9 indicators, 3 goals and 2 dimensions. Indicators include: “participatory discussion”, “constructivist discussion”, “discussion connection and memory function”, “discussion link and accurate expression skills”, “discussion role in professional activities”, “discussion as an oral test”, “discussion as a design language”, “discussion as an interactive aspect of the design process” and “discussion as a visual test”. The purpose of the discussion has three basic reasons: first, to inform; second, to convince; third, to solve the problem. Finally, due to the special and unique nature of the visual sense in the field of architecture, if the two dimensions of “verbal discussion” and “visual discussion” are used in teaching architectural design at the same time based on the provided educational solutions, in addition to the attractiveness of learning and its potential cognitive benefits, it causes effective areas of learning development.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مباحثه, آموزش معماری, فرایند یادگیری, محیط های یادگیری, طراحی معماری
نویسندگان مقاله
علیرضا رضوانی |
استادیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
مجید یزدانی |
استادیار گروه معماری، موسسه آموزش عالی خاوران، مشهد، ایران.
نشانی اینترنتی
https://ijee.ias.ac.ir/article_190050_5e4721822a71da9dd479e5df0345596b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات