این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 شهریور 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۶، شماره ۱۷۸، صفحات ۶۱-۸۱
عنوان فارسی
شناسایی مؤلفه های ارزیابی پویا و اثربخشی آن بر آموزش زبان انگلیسی در دانش آموزان کم توان ذهنی خفیف
چکیده فارسی مقاله
چکیده
زمینه و هدف: برای ارزیابی عملکرد تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی خفیف، ارزیابی پویا نسبت به ارزیابی های ثابت
از اهمیت بیشتری برخوردار است. این روش برای دانش آموزان کم توان ذهنی که با اختلال خواندن هستند و مشکلات
فرهنگی-اجتماعی برای یادگیری زبان دوم دارند، اثربخش تر می باشد. ازاین رو، مطالعه حاضر با هدف شناسایی مؤلفه های
ارزیابی پویا و اثربخشی آن بر آموزش زبان انگلیسی در دانش آموزان کم توان ذهنی خفیف انجام گرفت.
روش: روش پژوهش حاضر ترکیبی از 2 بخش کمی و کیفی است. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش را خبرگان و
صاحب نظران آموزشی و بخش کمی را دانش آموزان کم توان ذهنی منطقه یک شهر کرمانشاه در سال 1400 تشکیل دادند.
حجم نمونه در بخش کیفی تعداد 10 صاحب نظر و در بخش کمی براساس روش نمونه گیری هدفمند 30 نفر بود که به روش
گمارش تصادفی در 2 گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند. برای شناسایی مؤلفه های عوامل رشددهنده و توانمندسازی از
روش کیفی و طی مراحل کدگذاری )باز، محوری، انتخابی( استفاده و در آخر برای تحلیل عاملی شاخص ها از روش معادلات
ساختاری استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل یافته ها در بخش کمی از آمار توصیفی و آمار استنباطی و از نرم افزار SPSS
استفاده شد.
یافته ها: متغیر مستقل ) گروه( تأثیر معناداری بر متغیرهای وابسته راهبردهای شناختی، حافظه، جبران، فراشناختی، بُعد
اجتماعی، بُعد عاطفی و منفی نگری داشته است.
بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل از نظر مصاحبه کنندگان 2 مؤلفه توانمندساز و رشددهنده را شناسایی کرد. نتایج نشان
داد برنامه ارزیابی پویا بر راهبردهای شناختی، حافظه، جبران، فراشناختی، اجتماعی، عاطفی و منفی گرایی مؤثر بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژه های کلیدی، آموزش زبان انگلیسی، ارزیابی پویا، توانمندساز، رشددهنده، کم توان ذهنی خفیف
عنوان انگلیسی
Identifying the components of dynamic assessment and its effectiveness on teaching English in mildly mentally retarded students
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract
Background and purpose: dynamic evaluation is more important than fixed evaluations for the academic
performance of mentally retarded students. This method has been effective for intellectually disabled
students who have reading disorders and socio-cultural disabilities to learn a second language. Therefore,
the present study was conducted with the aim of identifying the components of dynamic assessment and its
effectiveness on teaching English in mildly mentally retarded students.
Method: The research is a quantitative-qualitative combination. The statistical population was the
qualitative part of educational experts and experts, and the quantitative part included students with mental
disabilities in one district of Kermanshah city in 1400. The sample size in the qualitative part was 10 experts,
and the sample size in the quantitative part was 30 people selected based on the purposeful sampling
method and divided into two experimental and control groups by random assignment method. To identify
the components of growth and empowerment factors, the qualitative method was used during the coding
stages (open, central, selective) and finally, the structural equation method was used for the factor analysis
of the indicators. Descriptive statistics and inferential statistics and SPSS software were used to analyze the
findings in the quantitative part.
Findings: The independent variable (group) had a significant effect on the dependent variables (cognitive
strategies, memory, compensation, metacognitive, social dimension, emotional dimension and negativity).
Discussion and conclusion: The results identified two empowering and growing components from the
point of view of the interviewers. The results showed that the dynamic evaluation program was effective on
cognitive, memory, compensation, metacognitive, social, emotional and negativity strategies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Dynamic assessment, English language teaching, Students with mild mental retardation
نویسندگان مقاله
کیوان کاکابرایی | kivan kakabaraee
مریم خدایار | maryam khodayar
کریم افشارنیا | karim afsharniya
مجید فرهیان | majid farhiyan
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-14-3784-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کم توان ذهنی
نوع مقاله منتشر شده
اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات