این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 15 مهر 1404
تحقیق در علوم دندانپزشکی
، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۶۹-۷۷
عنوان فارسی
آگاهی معلمان ابتدایی آموزش و پرورش کودکان استثنایی شهر اصفهان از مدیریت اورژانسی اوالژن
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف:
اوالژن یکی از جدی ترین تروماهای دندانی است. از آنجایی که کودکان بیشترین زمان خود را پس از خانه در مدرسه میگذرانند، آگاهی معلم مدرسه از مدیریت اورژانسهای دندانی در پیش آگهی دندان تاثیر خواهد داشت. هدف از این مطالعه بررسی آگاهی معلمان ابتدایی آموزش و پرورش کودکان استثنایی شهر اصفهان از مدیریت اورژانسی اوالژن بود.
مواد و روشها:
در این مطالعه تحلیلی مقطعی، پرسشنامه ای استاندارد به کل معلمان ابتدایی آموزش و پرورش استثنایی شهر اصفهان که به روش سرشماری انتخاب شدند، داده و اطلاعات جمع آوری شد. دادهها توسط آزمون های
ANOVA
و
T-Test
تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
: 3/3% از معلمان آگاهی بسیار پایین، 60% آگاهی پایین، 3/32% آگاهی متوسط، 3/3% آگاهی بالاو1/1%آگاهی بسیار بالا از مدیریت اورژانس اوالژن داشتند. بین آگاهی معلمان و سن(034/0 (
P
=، سابقه شرکت در دوره کمکهای اولیه (038/0=
p
) دورههای شامل اورژانس دندانپزشکی(010/0(
P
= و تجربه قبلی برخورد با ترومای اوالژن(007/0(
p
= ارتباط مستقیم وجود داشت. اما بین میزان آگاهی و جنس(139/0(
p
=، میزان تحصیلات(302/0(
P
=، سابقه تدریس(975/0(
P
= ارتباطی یافت نشد.
نتیجه گیری
:
بیش از نیمی از معلمان آموزش و پرورش استثنایی اصفهان آگاهی کمتر از متوسط از مدیریت اورژانس اوالژن داشتند و بیش تر آنان در دوره آموزشی مناسبی برای مدیریت اوالژن شرکت نکرده بودند. بنابراین لازم است برنامه ریزیهایی جهت افزایش آگاهی معلمان مدارس استثنایی انجام پذیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آگاهی، اوالژن دندانی، کودکان استثنایی، معلمان
عنوان انگلیسی
Knowledge of special elementary school teachers, regarding emergency management of avulsion in Esfahan.
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim
:
Avulsion is one of the most serious dental traumas. Since children spend most of their time at school after home, teacher’s knowledge of dental trauma will affect prognosis of traumatized teeth. The aim of this study was evaluation of Special elementary school teachers’ knowledge, regarding emergency management of avulsion in Esfahan.
Methods and material:
In this cross-sectional analytical study, a standard questionnaire was given to all primary education teachers in Isfahan who were selected by census method and information was collected. Data were analyzed by ANOVA test, and t-test.
Result:
3.3% of teachers had very low knowledge, 60% low knowledge, 32.3% moderate knowledge, 3.3% high knowledge and 1.1% very high knowledge of avulsion management. Between teachers' knowledge and age (P = 0.034), history of attending first aid course (p = 0.038), dental emergency’ courses (P = 0.010) and experience of dealing with avulsion trauma (p = 0/007) was a direct connection. But no relationship was found between knowledge and gender (p = 0.139), level of education (P = 0.302), teaching experience (P = 0975) and the school type where they work (P = 0.587).
Conclusion:
More than half of Special elementary school teachers had less than average knowledge of avulsion emergency management and most of them did not participate in a training course for avulsion management. Therefore, it is necessary to make plans to increase the knowledge of special school teachers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Tooth avulsion, Special health care needs children, Teacher’s knowledge.
نویسندگان مقاله
'گلشید کریمی | Golshid Karimi
Faculty of dentistry, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch
فارغ التحصیل دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان( خوراسگان)، اصفهان، ایران
شهرزاد جوادی نژاد | Shahrzad Javadinejad
Faculty of dentistry, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch
گروه دندانپزشکی کودکان ، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
فاطمه رضایی | Fatemeh Rezaei
Faculty of dentistry, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch
گروه دندانپزشکی کودکان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
http://jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-484-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
دندانپزشکی کودکان
نوع مقاله منتشر شده
مطالعه اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات