فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای قرآنی، جلد ۸، شماره ۳۲، صفحات ۴۲-۷۳

عنوان فارسی اصول و خاستگاه‏ های مشترک ادیان
چکیده فارسی مقاله بررسی نقاط مشترک اعتقادی، اخلاقی و توصیه‌های اجتماعی ادیان به عنوان اصول مشترک ادیان است. نویسنده نخست اصول مشترک در تعالیم انبیا را در سه بخش: اصول اعتقادی، اصول انسان شناختی و مقررات اجتماعی دسته‌بندی کرده و سپس به ارائه همانندی‌های این اصول در ادیان مختلف پرداخته است. در حوزه اصول اعتقادی، از توحید، نبوت و معاد سخن گفته و توحید را از نگاه قرآن، در باور هندوان، در آیین زردشت، در کتاب مقدس مورد بررسی قرار داده و هدف از بعثت و معاد را از منظر ادیان گوناگون تبیین کرده است. در حوزه اصول مشترک ادیان در انسان‌شناسی از رابطه رفتار بد و خوب با تمایلات مادی و گرایشهای فطری و پالایش روح با یاد خدا بحث کرده و اصول زیست جمعی، حقوق طبیعی انسان - حق حیات، حق دفاع و حق آزادی -، رعایت حقوق معنوی و ارزشی و رعایت حقوق قراردادی را از خاستگاه‌های مشترک ادیان در حوزه اصول اجتماعی برمی‌شمارد، و بر این نکته تأکید می‌کند که تمامی ادیان علاوه بر زندگی مسالمت‌آمیز پیروان ادیان، خواهان خیرخواهی اجتماعی برای همه انسانها هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Common Principals and Origins of Religions
چکیده انگلیسی مقاله The great known Religions of the world offer common principles and foundations in three axes of ontology, humanism, and social life, the following of which would lead to the convergence of human beings. Belief in the One God possessing all good attributes and free from evils, the One who has created all beings, is present in all sacred Scriptures. With His Wisdom, He has appointed prophets to call people to peace and justice. From the viewpoint of all religions, there is an “end” called Resurrection awaiting all human beings on which they will be judged according to their good and evil deeds. Among all religions, only Judaism has not explicitly brought up the issue of Resurrection. From the humanistic viewpoint of religions, external behavior of human beings represents their spiritual characters, which are formed as consistent with their nature or instinctive desires. Human beings are bound to prepare the ground for the development of their personality and just and humanistic behavior by means of applying Divine Guidelines. In relation to the requirements of social life, religions recognize three legal axes: Natural rights, including right to live, right to defend, right of ownership, and right to freedom. Intangible and value rights, which are related to man’s transcendentalism by which perfection of morality would be achieved. Conventional rights, which include bilateral and multilateral commitments and contracts. Observance of these rights based on religious doctrines would leave no room for insecurity and anxiety.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید ابراهیم سجادی | seyed ebrahim



نشانی اینترنتی http://jqr.isca.ac.ir/article_21852_e19d37eb2a00b32c560df21349e1c1bd.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2404/article-2404-307221.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات