این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای قرآنی، جلد ۹، شماره ۳۵-۳۶، صفحات ۱۸۴-۱۹۹

عنوان فارسی زبان تاریخی قرآن؛ نمادین یا واقع نمون در گفت و گو با استاد آیت الله معرفت
چکیده فارسی مقاله  دیدگاه‌های قرآن پژوهان در مورد نمادین یا واقع نمون بودن قصص و تواریخ قرآنی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. در این زمینه سه دیدگاه وجود دارد. دیدگاه نخست، بر آن است که داستانهای قرآن واقعیت و حقیقت عینی دارد که قرآن به منظور تعلیم و تربیت مخاطبان از حوادث واقعی و قضایای عینی بهره جسته است. نظریه دوم، این است که این داستانها جنبه سمبلیک و نمادین دارد و نوعی تخیّل و صحنه‌سازی است که قرآن کریم جهت هدف ارزشمند هدایت و تربیت و نمایاندن ارزشها و ضد ارزشها از آن سود جسته است. دیدگاه سوم که در سالهای اخیر از سوی طرفداران »اندیشه نوین اسلامی« مطرح شده؛ از یک سو معتقد است رویدادهای تاریخی قرآن مورد تأیید شواهد علمی و منابع اصیل تاریخی نیست و از سوی دیگر وحیانی بودن قرآن را باور دارد؛ بدین رو در پاسخ و دفاع از حقانیت قرآن، می‌گوید: هر چند این گونه رویدادها - مانند داستان موسی و فرعون - واقعیّت تاریخی ندارد؛ اما از آنجا که در میان مخاطبان عصر نزول به عنوان ادبیات فولکلور رایج بوده و ملت عرب آن را باور داشته، قرآن نیز با هدف هدایت و تربیت مخاطبان و هم‌نوا با قوم، از آنها سود جسته و بدانها استناد کرده است؛ اما این هرگز به معنای پذیرش آن رویدادها نبوده و نیست. استاد آیت‌اللَّه محمدهادی معرفت در این گفت‌وگو پس از ارائه گزارشی گسترده از این دیدگاه، به همراه ذکر نمونه‌های متعدّد از آیات قرآن، آن را مردود شمرده و دفاع ناآگاهانه از قرآن می‌شمارد. و سپس دیدگاه نخست را قابل اثبات می‌داند. ایشان همچنین شواهد و مستندات قصص قرآنی را در فصل پنجم کتاب اخیر خود با نام »شبهات و ردود« به تفصیل ذکر کرده است. کتاب یادشده پیش از این در شماره 33 این فصلنامه معرفی شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Historical Vocabulary of the Qur’an: Symbolic or Realistic? An interview with Ayatollah Ma‘rifat
چکیده انگلیسی مقاله There are three viewpoints concerning the stories (qaṣaṣ) and the historical events mentioned in the Qur’an: The first viewpoint regards these stories as real and objective facts brought up for educating the audiences. The second view is that these stories are symbolic and imaginary and are employed by the Qur’an for the valuable purpose of guidance and education, and for displaying values and counter-values. The third view, which has recently been introduced and named as “Modern Islamic Thought”, is on one hand allegedly faced with the disapproval of the historical events of the Qur’an by scientific evidences, and on the other, believes in the Qur’an as being revelatory. Thus, defending the rightfulness of the Qur’an, it contends: although such events – as the story of Moses and the Pharaoh – are not historically real, but since they had been popular as folklore literature among the audiences of the revelation era and the Arab community had believed in them, the Qur’an has also made reference to and used them for the educational and guiding purposes and as conforming with the community. This, however, has never been to say that it has accepted those events. In this interview, Ayatollah Ma‘rifat gives an extensive report on this viewpoint and then rejects it and views it as an uninformed defense of the Qur’an. He believes the first viewpoint is provable. In chapter five of his latest book, “Misconceptions and Refutations”, which is published after years of scholarly endeavors, he has pointed out the evidences of the Qur’anic stories. This book is already reviewed in the issue No. 33 of the present Quarterly.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد هادی معرفت | mohammad hadi



نشانی اینترنتی http://jqr.isca.ac.ir/article_21777_ad5bc74fadb278863f049c76516368b6.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2404/article-2404-307188.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات