این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای قرآنی، جلد ۹، شماره ۳۵-۳۶، صفحات ۱۱۸-۱۳۵

عنوان فارسی حق و تکلیف در نگاه قرآن
چکیده فارسی مقاله  چالشهای نو در مورد حق و تکلیف، از نگاه آیات قرآن مورد بررسی قرار گرفته است. مسأله حق و تکلیف از جمله مباحث فِرَق اسلامی است که ابعاد گسترده‌ای را به خود اختصاص داده است. در مسائل کلامی، موضوعاتی همچون حسن و قبح عقلی، جبر و اختیار، تفضّلی یا استحقاقی بودن ثواب، از دیرباز مورد مناقشه بوده است.حال آنکه اشاعره تنها از تکلیف سخن می‌گفتند، شیعه و معتزله حقوقی را نیز برای بنده قائل بودند. از این میان، حسن و قبح عقلی خود کلید حلّ بسیاری از مباحث و عقاید شیعه امامی و معتزله است که پاداش الهی را به استحقاق می‌دانستند. برخی نیز مانند علامه طباطبایی دیدگاهی نزدیک به اشاعره دارند. امّا امروزه برخی مسأله را با نگاه برون دینی نگریسته از بستر اصلی خود خارج می‌کنند و حقوق بشر مصوّب سازمان ملل را معیار ارزیابی حقوق و تکالیف می‌دانند. در نتیجه، اگر اسلام موافق با آنها نبود با دستاویز قرار دادن این نکته که این حقوق، برون دینی‌اند و بنابراین اثبات یا سلب آنها از سوی دین نخواهد بود، سعی در حلّ و یا به تعبیر دقیق‌تر انحراف آن دارند. باید گفت حتی با پذیرش حسن و قبح عقلی، و برون دینی بودن این موضوع، باز هم هیچ دلیل عقلی بر معیار بودن حقوق بشر سازمان ملل در این زمینه وجود ندارد؛ به ویژه که منشور اسلامی حقوق بشر نیز تدوین شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Right and Task in View of the Qur’an
چکیده انگلیسی مقاله In this writing, the history of the issue of right and task, which has broad dimensions in the discourses of Islamic denominations, is touched upon. It has also been debated in such theological issues as rational good and evil; free will; and reward (thawāb) as being benedictory or granted on merit. While Ash‘arites merely spoke of task, the Shi‘ites and the Mu‘tazilites maintained some rights for man, too. Accordingly, the rational good and evil is in itself a key issue to most discourses and beliefs of the Imamī Shi‘ites and the Mu‘tazilites who considered Divine rewards as being granted on merit. Some, like Allamah Tabataba’i, have a viewpoint close to that of the Ash‘arites. Today, however, some regard this issue from an out-religious point of view, drive it away from its main course, and consider the human rights ratified by the United Nations as a criterion for evaluation of rights and tasks. Consequently, if Islam did not agree with them, they would claim that these rights are non-religious and their proof or disproof is out of religion’s jurisdiction. It is to say that even if the rational good and evil and its being out-religious is accepted as true, there is still no intellectual proof of the UN Human Rights as being the criterion in this respect, especially that its Islamic Charter is not yet compiled, and that leaving out religious beliefs from the plans would render religion as futile.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید حیدر علوی نژاد | seyed heydar



نشانی اینترنتی http://jqr.isca.ac.ir/article_21774_75b3b6c816ff8893d460196c47ae0cac.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2404/article-2404-307185.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات