فصلنامه مطالعات دانش شناسی، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۸۷-۱۰۶

عنوان فارسی بررسی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر ‌اشتراک‌گذاری دانش میان کارکنان زن اداره آموزش و پرورش استان مازندران
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از پژوهش حاضر، تحلیل اثرات علّی رفتار شهروندی سازمانی و شاخص های آن بر اشتراک‌گذاری دانش میان کارکنان زن اداره آموزش و پرورش استان مازندران می‌باشد. روش: روش تحقیق حاضر، توصیفی- پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. پایایی سوالات با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تعیین شد و روایی پرسشنامه‌ها بوسیله خبرگان مدیریت منابع انسانی، رفتار سازمانی و مدیریت دانش مورد تائید قرار گرفت. هم‌چنین بر اساس نتایج، مسیر ارتباط متغیرهای این پژوهش تائید شد و نتایج پژوهش با استفاده از روش آماری مدل‌سازی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که رفتار شهروندی سازمانی پیش‌بینی کننده معنی‌داری برای اشتراک‌گذاری دانش کارکنان است (46/0=β؛ Tvalue=2/81). از طرفی همه شاخص های رفتار شهروندی سازمانی نیز بر اشتراک‌گذاری دانش کارکنان اثرگذاری علّی دارند (T ≥ 1/96). نتیجه‌گیری: براساس نتایج باید اشاره کرد که یکی از دلایلی که منجر به موفقیت دانشی سازمان‌های بزرگ می‌شود این است که آن‌ها کارکنانی با رفتار متعالی دارند؛ یعنی آن‌ها کارکنانی دارند که رفتارهای شهروندی سازمانی را از خود بروز می‌دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی An Investigation of The Effect of Organizational civic Behavior on Knowledge Sharing among female Staffs of Mazandaran's ministry of education
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: The purpose of the present research is to assess the causative effects of Organizational civic Behavior (OCB) on knowledge sharing among female staffs of Mazandarn's ministry of education. Methodology: The methodology of this research is descriptive-survey, and is based on structural equation modeling, along with the questionnaires used to gather the required information. Reliability of the questionnaire was tested using Cronbach’s alpha and its validity was confirmed by specialists in the fields of human resources management, organizational behavior and knowledge management. In addition, based on results, the path of the relationships between the variables was confirmed and the research results were analyzed by Structural Equation Modeling (SEM). Findings: The results indicate that the OCB is a significant predictor of knowledge sharing in staffs (Tvalue=2.81; β=0.46). On the other hand, all dimensions of OCB have a causative effect on the knowledge sharing (Tvalue≥1.96). Conclusion: On the basis of the present results, it should be pointed out that one of the reasons of the success of large organizations in the field of knowledge is the fact that they have a staff who behave themselves very well towards the clientele, in other words their staff show OCB in the proper sense of the word.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین صمدی میارکلایی |
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد، قائمشهر، ایران
سازمان اصلی تایید شده: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان

حمزه صمدی میارکلایی |
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد، قائمشهر، ایران
سازمان اصلی تایید شده: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان


نشانی اینترنتی http://jks.atu.ac.ir/article_2363_08171f1a0b713adae93748fcc3836274.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2333/article-2333-305837.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات