این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
رفتار حرکتی
، جلد ۱۵، شماره ۵۳، صفحات ۱۷-۳۲
عنوان فارسی
تأثیر تمرینات ادراک بینایی بر ادراک عمق کودکان دارای اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله
اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی یکی از رایجترین اختلالات دوران کودکی است که توجه روانشناسان و روانپزشکان را به خود جلب کرده است. ویژگیهای اصلی این اختلال شامل: ناتوانی در مهار رفتار حرکتی، نارسایی توجه یادگیری، پرخاشگری، مشکلات تحصیلی، برانگیختی، بیقراری حرکتی میباشد. این پژوهش باهدف تأثیر تمرینات ادراک بینایی بر ادراک عمق کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی صورت گرفت. به همین منظور تعداد 24 کودک پسر مراجعهکننده به کلینیک در دامنه سنی 6 تا 12 ساله به صورت در دسترس انتخاب شدند و بر اساس اهداف پژوهش، آزمودنیها بهصورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند.. یافتههای این پژوهش نشان داد که یک دوره تمرینات ادراک بینایی تأثیر معناداری بر کاهش علائم اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی دارد. برای یافتن جایگاه تفاوت بین گروهها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده گردید. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین گروه تمرینات بینایی در مقایسه با گروه کنترل در کاهش اختلال توجه_ بیش فعالی تفاوت معناداری وجود دارد (P≤0/05). با توجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجهگیری کرد که میتوان از تمرینات ادراک بینایی بهمثابه روشی مفید در کاهش نشانههای اختلال نارسایی توجه - بیش فعالی استفاده و یا حداقل یکی از این روشها و نیز ترکیب با دیگر روشهای موجود در درمان این کودکان به کار گرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نارسایی توجه - بیش فعالی، تمرینات بینایی، ادراک عمق،
عنوان انگلیسی
The Effect of Visual Perception Exercises on Depth Perception in Children with Attention Deficit Disorder - Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Attention Deficit Hyperactivity Disorder is one of the most common childhood disorders that has attracted the attention of psychologists and psychiatrists. The main features of this disorder include: inability to control motor behavior, learning deficits, aggression, academic problems, sedation,
and motor dysfunction. The purpose of this study was to investigate the effect of visual perception training on depth perception in children with attention deficit hyperactivity disorder. The research method was applied in terms of purpose and in terms of nature and method of quasi-experimental post-test with control group. For this purpose, 5 boy children referred to the clinic in the age range of 6 to 12 years were selected and available based on research objectives, Rats were randomly divided into two groups. The findings of this study showed that a period of visual perception training had a significant effect on reducing the symptoms of ADHD. The covariance analysis test was used to find the differences between the groups. The results showed that there was a significant difference in attention deficit hyperactivity disorder in comparison with the control group in reducing attention deficit hyperactivity disorder (P≤0/05). Based on the findings of the present study, it can be concluded that visual perception training can be a useful method in reducing symptoms of ADHD or at least one of these methods and in combination with other methods used in the treatment of ADHD children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نارسایی توجه - بیش فعالی, تمرینات بینایی, ادراک عمق
نویسندگان مقاله
رضا شادفر |
دانشجوی دکترای رفتار حرکتی دانشگاه تهران، تهران.
محمود شیخ |
استاد تربیت بدنی دانشگاه تهران، تهران.
محبوبه غیور |
استادیار تربیت بدنی دانشگاه تهران، تهران
نشانی اینترنتی
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_3498_20dca240c00c26afd8fd5e8f3fe3681e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات