این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 11 آذر 1404
پژوهش های تربیتی
، جلد ۱۲، شماره ۴۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
"تحلیل گفتمان انتقادی" هویت جنسیتی زن در اسناد بالادستی آموزشوپرورش و پیامد آن در تربیت جنسیتی رسمی زن
چکیده فارسی مقاله
هدف:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل انتقادی گفتمان حاکم بر دلالتهای
هویت جنسیتی زن”در اسناد بالادستی نظام آموزشوپرورش ج.ا.ا و تصریح پیامدهای مترتب بر رویکردهای اتخاذ شده در تربیت جنسیتی رسمی زنان انجام شد.
روششناسی پژوهش:
به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، متون پنجگانه بالادستی نظام آموزش
و
پرورش ایران به عنوان نمونه انتخاب شدند
.
از بین روشهای کمیو
کیفی در پژوهشهای اجتماعی، از روش کیفی
[1]
و رویکرد «تحلیل
گفتمان
انتقادی»
[2]
بهره جستیم.
یافتهها:
نفی عاملیت آگاهانه (با وجود نقش سازنده آن در
گفتمانها)؛ ابهام؛ انسداد معنائی،شکلگیری پارههای معنایی بالقوه متعارض،تخاصم ومداخلات هژمونیک بالقوه و بعضا بالفعل با نظم گفتمانی غیر رسمی، الگوهای مبهم زاییده اتخاذ غلط منطق هم ارزی و پس از آن تفاوت و... در نحوه برساختن هویت جنسیتی زن مشهودبود.
نتیجهگیری
: بحران هویت به عنوان پیامدی غیرقابل انکار و منبعث از تزلزل گفتمانی اسناد-عدم ایضاح گزاره"هویت جنسیتی"-در راستای سیاستهای تجویزی تدوین کنندگان آن است.به بیانی دیگر استیلای گفتمان
حاشیه ران"-در عمل - به تقویت گفتمان"غیریت ساز”انجامیدهاست؛ اتفاقی که با پیامد امکانی بودن و عدم تثبیت گفتمانها در شرایط تزلزل گفتمانی زمینهساز بیقراری و ساختارشکنی و در نهایت استیلای گفتمان رقیب خواهد بود.
[1]
Qualitative method
[2]
Critical discours analysis
کلیدواژههای فارسی مقاله
تحلیل گفتمان انتقادی، هویت جنسیتی زن، تربیت جنسیتی
عنوان انگلیسی
"critical discourse analysis" of "female gender identity" in the official documents of education of the Islamic Republic of Iran and its consequences in the formal female gender education
چکیده انگلیسی مقاله
The main purpose of this study is "critical discourse analysis" of "female gender identity" in the official documents of education of the Islamic Republic of Iran and its consequences in the formal female gender education.
Materials and Methods:
Among the quantitative and qualitative methods in social research, in the present study, the qualitative method and the approach of "critical discourse analysis" have been used. In fact, the present study attempts to use "critical discourse analysis" of official education documents to examine whether there are any indications of the dominance of a particular discourse regarding women's gender identity in these documents: In order to achieve the objectives of the research, five official documents of education of the Islamic Republic of Iran were selected as a sample. Denial of conscious agency (despite its constructive role in discourses); Ambiguity; Semantic obstruction, formation of potentially conflicting semantic fragments, potential and sometimes actual hegemonic conflicts and interferences with informal discourse order, ambiguous patterns born of erroneous equivalence logic and then differences, etc. were evident in the construction of female gender identity.
Conclusion
: Identity crisis as an undeniable consequence of the discourse fluctuation of documents - failure to clarify the proposition of "gender identity" - in line with the prescriptive policies of its compilers. In other words, the domination of marginal discourse " "Otherness" is done; An event that, with the consequence of the possibility and instability of discourses in the conditions of discourse faltering, will lead to unrest and deconstruction, and ultimately the domination of rival discourse.
Keywords
: Critical Discourse Analysis, Female Gender Identity, Gender Education
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Critical Discourse Analysis, Female Gender Identity, Gender Education
نویسندگان مقاله
رؤیا جدیدی | roya jadidi
| ramazan barkhordari
نشانی اینترنتی
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4068-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
فلسفه تعلیم و تربیت
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات