این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 3 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۲۳-۴۶
عنوان فارسی
مطالعه پدیدارشناسانه موانع اجرای موفق برنامه درسی آموزش فنیوحرفهای رسمی با تمرکز بر تجارب زیسته هنرآموزان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر، به واکاوی مهمترین موانع اجرای موفق برنامه درسی آموزش فنیوحرفهای رسمی با استناد به تجارب زیسته هنرآموزان باسابقه هنرستانها پرداخته است. روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. دادههای تحقیق با رعایت اصل اشباع نظری از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با 18 هنرآموز شاغل در هنرستانها جمعآوری شد. هنرآموزها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش هفتمرحلهای کلایزی استفاده شد. واکاوی دادهها نشان داد مهمترین موانع مرتبط با اجرای موفق برنامه درسی آموزش فنیوحرفهای رسمی در سه مضمون کلی قابلانتزاع است: موانع فنی (هدایت تحصیلی نامناسب، کمبود نیروی انسانی متخصص، فقدان توانمندسازی هنرآموزان، توزیع نامتوازن رشتهها، فضا و تجهیزات قدیمی و فقدان حمایت از هنرجویان) و موانع سیاسی (موانع قانونی، کمبود منابع مالی، تصمیمگیری غیرتخصصی، ارتباطنداشتن با بازار کار و نبود پشتیبانی سایر سازمانها) و موانع فرهنگی (فقدان بسترسازی فرهنگی و نگرش منفی).
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش فنیوحرفهای، برنامه درسی، پدیدارشناسی، مطالعه کیفی،
عنوان انگلیسی
A phenomenological study of the obstacles to successful implementation of formal technical and vocational education curriculum with respect to the lived experiences of technical teachers*
چکیده انگلیسی مقاله
This study seeks to analyze the most important obstacles to the successful implementation of the formal technical and vocational education curriculum based on the lived experiences of technical teachers with a background in vocational school training. According to its purpose and nature, this study was a qualitative research with phenomenological design. Data was collected according to the principle of theoretical saturation through semi-structured interview with 18 technical teachers in vocational schools who were selected by purposive sampling. Colaizzi's seven-step method was used to analyze the data. Data analysis indicated that the most important obstacles to the successful implementation of formal technical and vocational education curriculum are in three general themes: technical barriers (inadequate academic guidance, lack of specialized personnel, lack of technical teachers' empowerment, unbalanced distribution of courses, old vocational school space and equipment, and lack of support from technical teachers), political barriers (legal barriers, lack of financial resources, unprofessional decision-making, lack of connection to the labor market, and lack of support from the other organizations), and cultural barriers (lack of cultural contextualization and the presence of a negative attitude).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش فنیوحرفهای, برنامة درسی, پدیدارشناسی, مطالعة کیفی
نویسندگان مقاله
علی شهرکی |
دانشجوی دکترا گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
محمد جواد لیاقت دار |
استاد علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان
احمدرضا نصراصفهانی |
استاد گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
علی اصغر خلاقی |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_189340_7ee4ae26985ed87faf6b0e9dad5c9e9b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات