تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۷۷، صفحات ۶۳-۷۹

عنوان فارسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر تعامل والد-فرزند و نشخوار فکری مادران دارای کودکان با کم‌توانی ذهنی
چکیده فارسی مقاله چکیده
زمینه و هدف: زندگی با کودک با کم توانی ذهنی برای والدین به خصوص مادران در مقام مراقبان اصلی بسیار چالش برانگیز
است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر تعامل والد- فرزند و نشخوار فکری مادران دارای کودک
با کم توانی ذهنی بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران
دارای کودکان با کم توانی ذهنی مراجعهک‌ننده به مدارس استثنایی شهر رشت در سال تحصیلی 99 - 1398 بود. از این بین
نمونه ای به صورت دردسترس به حجم 30 نفر با توجه به ملاک های ورود و خروج انتخاب شد. سپس به تصادف به دو گروه
آزمایشی ) n=15 ( و گواه ) n=15 ( اختصاص یافتند و پرسشنامه های تعامل والد-فرزند پیانتا ) 1994 ( و نشخوار فکری نولن و
هوکسما ) 1991 ( را تکمیل کردند. برنامه مداخله ای بر 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش تنظیم هیجان براساس الگوی تنظیم هیجان
گراس ) 2002 ( استوار بود که توسط پژوهشگر برای مادران کودکان با کم توانی ذهنی اجرا شد. داده های به دست آمده با استفاده
از تحلیل کوواریانس تک و چندمتغیری پردازش شد.
یافته ها: آموزش تنظیم هیجان بر افزایش تعامل والد-فرزند و مؤلفه ی نزدیکی و کاهش مؤلفه های تعارض و وابستگی مادران
دارای کودکان با کم توانی ذهنی به طورمعنا داری مؤثر بود ) 05 / P>0 (. همچنین این آموزش بر کاهش نشخوار فکری مادران این
کودکان مؤثر بود ) 01 / .)P>0
نتیجه گیری: این نتایج، کاربردهای بالینی مستقیم و ضمنی مهمی در زمینه افزایش تعامل والد-فرزند و کاهش نشخوار فکری
در مادران دارای کودکان با کم توانی ذهنی از طریق آموزش تنظیم هیجان دارد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، آموزش تنظیم هیجان، تعامل والد-فرزند، کم توانی ذهنی، نشخوار فکری

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Emotion Regulation Training on Parent-child Interaction and Rumination of Mothers with Children with Intellectual Disabilities
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
Background and purpose: Living with a child with intellectual disability is very challenging for parents,
especially mothers as the main caregivers. The purpose of the present study was to determine the
effectiveness of emotion regulation training on parent-child interaction and rumination of mothers with
children with intellectual disabilities.
Research Method: The current study was a quasi-experimental type with a pre-test and post-test design
with a control group. The statistical population included all mothers with children with intellectual disabilities
who referred to Exceptional schools in Rasht city in the academic year of 2018-2019. Among these, a
sample of 30 people was selected by the available method, taking into account the entry and exit criteria,
then they were randomly assigned to two experimental (n=15) and control (n=15) groups, and completed
the parent-child interaction questionnaires of Pianta (1994) and rumination questionnaires of Nolen-
Hoeksema (1991). The intervention program was based on 8 sessions of 90 minutes of emotion regulation
training based on Gross's (2002) emotion regulation model, which was implemented by the researcher for
mothers of children with intellectual disabilities. The obtained data were processed using Univariate and
Multivariate covariance analysis.
Findings: Emotion regulation training was significantly effective on increasing parent-child interaction
and closeness component and reducing conflict and dependence components of mothers with children with
intellectual disabilities (P<0.05). Also, this training was effective in reducing the rumination of the mothers
of these children (P<0.01).
Conclusion: These results have important direct and implicit clinical applications in the field of increasing
parent-child interaction and reducing rumination in mothers with intellectual disabilities children through
emotion regulation training.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Emotion Regulation Training, Intellectual disabilities, Parent-child Interaction, Rumination

نویسندگان مقاله امیر قربان پور لفمجانی | Amir Qorbanpoor Lafmejani
University of Guilan
دانشگاه گیلان

زینب جهانشاهی | Zeynzb jahanshahi
Islamic Azad University, Rasht Branch,
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت،

سجاد رضائی | S rezaei
University of Guilan
دانشگاه گیلان


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-14-2758-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کم توان ذهنی
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات