|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۷۷، صفحات ۲۰-۳۱
|
|
|
عنوان فارسی |
مداخله جاسپر برای کودکان با اختلال طیف اُتیسم: ماهیت و کاربرد |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: جاسپر یک مداخله هدفمند از طریق بازی است که از آن برای افزایش تعامل، بازی و مهارت های ارتباطی اجتماعی استفاده می شود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی ماهیت و کاربرد مداخله جاسپر برای کودکان با اختلال طیف اُتیسم انجام شد. روش: بررسی داد هها در پژوهش حاضر ب هصورت مروری نظا ممند انجام گرفت. روش شناسی این پژوهش مبتنی بر گردآوری، طبق هبندی و خلاصه کردن یافت ههای مقالات علمی پژوهشی مرتبط با مداخله جاسپر بین سال های 2006 تا 2020 بود که از طریق جستجو در پایگا ههای اطلاعاتی خارجی شامل اریک، ابسکو، گوگل اسکولار، اسکوپوس، ساینس دایرکت و پاب مد با واژه های کلیدی مداخله، جاسپر، کودکان با اختلال طیف اُتیسم و واژ ههای مرتبط صورت گرفت. در جستجوی اولیه، 70 مقاله انتخاب شد که از بین آنها 5 مقاله ب هعلت مروری بودن، 3 مقاله به علت تکراری بودن در چند پایگاه اطلاعاتی و 51 مقاله به علت عدم تناسب با مداخله جاسپر و عدم تناسب با موضوع پژوهش حذف شد. در پایان 11 مقاله جهت بررسی انتخاب شد. یافته ها: نتایج پژوهش ها نشان داد مداخله جاسپر منجر به تنوع بیشتری در بازی، شروع توجه مشترک، تعامل مشترک و تنظیم هیجان کودکان با اختلال طیف اُتیسم می شود. نتیجه گیری: با بررسی مطالعات انجام گرفته، می توان نتیجه گرفت که مداخله جاسپر انعطاف پذیری خوبی با سایر مداخله ها دارد و این انعطاف پذیری به جاسپر اجازه می دهد تا به آسانی در محیط های مختلف مانند کلاس های آموزش فرا گیر، ویژه و فعالیت های روزمره درخانه، گنجانده شود. همچنین، نتایج نشان داد که مداخله جاسپر مشکلات توجه مشترک، بازی، شناخت، زبان و تعامل بهتر با والدین را بهبود می بخشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژه های کلیدی، جاسپر، کودکان با اختلال طیف اُتیسم، مداخله |
|
عنوان انگلیسی |
Jasper intervention for children with autism spectrum disorder:
The nature and application |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background and Aim: Jasper is a purposeful intervention through play that is used to increase interaction, play, and social communication skills. Therefore, the present study was conducted to investigate the nature and application of Jasper intervention for children with an autism spectrum disorder. Materials and Methods: Systematic review was used for the data analysis in the present study. The methodology was also based on the collection, classification, and summarization of the findings of research articles on Jasper in 2020- 2006, derived from the foreign databases including Eric, Ebsco, Google Scholar, Scopus, Science Direct, and PubMed using the keywords: intervention, Jasper, children with autism spectrum disorder and related words. At the initial search, a total number of 70 articles were selected, of which 5 article was excluded due to review, and 3 article was excluded for duplication in several databases, 51 were excluded due to inconsistency with Jasper's intervention and inconsistency with the research topic. Finally, 11 articles were selected to be investigated. Results: The results showed that Jasper intervention leads to more diversity in play, the beginning of shared attention, and joint engagement of children with autism. Conclusion: By reviewing the studies, it can be concluded that Jasper's intervention has good flexibility with other interventions, and this flexibility allows Jasper to be easily used in different environments such as inclusion and special education classrooms and daily activities at home. Also, the results showed that Jasper's intervention improves problems of joint attention, play, cognition, language and better interaction with parents. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Children with Autism Spectrum Disorder, Intervention, Jasper |
|
نویسندگان مقاله |
سعید عباسی | saeid abbasi Department of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran. گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
امیر قمرانی | amir ghamarani Department of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran. گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
صمد آخوندلو | Samad Akhondloo Exceptional Child Psychology and Education, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران
مرضیه غلامی | Marziyeh gholami Ph.D in Psychology and Exceptional Children Education, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran. گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-15-3128-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
اتیسم |
نوع مقاله منتشر شده |
مروری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|