|
نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری، جلد ۴۵، شماره ۵، صفحات ۵۱۷-۵۲۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی رفتار غیر خطی باسکولی شناژ شالودهها و مقایسه آن با مقررات ملی ایران و آییننامه نرپ |
|
چکیده فارسی مقاله |
شناژها به منظور جلوگیری از حرکات پیها نسبت به هم طراحی و اجرا میشوند. طبق مبحث نهم مقررات ملی ایران و نرپ شناژها به ترتیب برای 10 و 25 درصد بزرگترین نیروی محوری (کششی و فشاری) در هر یک از ستونهای دوانتهای شناژ طراحی میشود. در این میان سوالی که به ذهن میرسد این است که اگر از شناژها که به شیوه آییننامههای ایران و نرپ برای درصدی از بار محوری حداکثر ستونهای اطراف خود طراحی شدهاند ، انتظار عملکرد باسکولی داشته و بخواهیم از دورانها و نشستهای زیادی پیها جلوگیری کنند به چه میزان میتواند صحیح باشد؟ عملکرد آنها برای جلوگیری از نشستهای نسبی تا چه مرحلهای از بارگذاری موثر است و مفاصل پلاستیک در چه هنگام تشکیل میشود؟ و در نهایت برای جلوگیری از تشکیل مفاصل پلاستیک، شناژها باید برای چه نیرویی طراحی شوند؟ در این تحقیق ، 8 مدل پی منفرد به همراه کلاف رابط بینشان در نرم افزار ANSYS , تحت آنالیز غیرخطی قرار گرفتهاند. به جهت درک بهتر و بیشتر پارامترهای موثر در طراحی شناژها، تغییرات نیروی محوری حداکثر بین دو ستون (پای ستون) به نیروی طراحی شناژها و همچنین به نشست نسبی شناژ، در سه حالت 1- بررسی فاصله افقی دو پی منفرد 2- بررسی تاثیر نوع خاک در تحلیل پی منفرد و 3- بررسی تاثیر بار ثقلی در تحلیل پی منفرد، مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. مسلم است با تحلیل المان محدود مدلها و بررسی نشستهای نسبی آنها میتوان به ارزیابی عملکرد شناژها پرداخته و تا اندازهای به موارد مطرح شده پاسخ گفت. در پایان نتایج نشان میدهد، 37 تا 58 درصد حداکثر نیروی محوری ستونهای دو طرف شناژ لازم است تا میلگردهای شناژ در حد نهایی خود طراحی گردند، این در حالی است که مبحث نهم مقررات ملی ایران 10 درصد و آیین نامه نرپ عدد 25 درصد را پیشنهاد میدهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Investigation of Balanced Non-linear Behavior of Tie Foundations in Comparison with the Regulations of Iran and NEHRP |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Ties are designed and executed in order to prevent foundation mutual movements. According to the regulations of Iran and NEHRP, ties are designed for 10 and 25 percent of the greatest axial force (tensile and pressure) in either columns of two ends of ties, respectively. The question arising here is that how can ties be designed according to Iran and NEHRP regulation for a percentage of maximum axial loads of surrounding columns. To what stage of loading is their function effective to prevent relative settlement? When will plastic joints be formed? And finally for which forces should tie be designed in order to prevent formation of plastic joints? In this research 8 individual footings models together with linking tie were analyzed under nonlinear analysis in ANSYS software. For a better perception of effective parameters in tie designing, the changes of axial forces maximally between two columns (column bases) to the force of tie designing as well as relative settlement of tie were investigated in the following three conditions: 1-Studying horizontal distance of two Individual footings. 2- Studying the effect of type of soil in analysis of individual footing. 3- Studying the effect of gravity load in analysis of individual footing. It is obvious that by analysis of finite element models and studying their relative settlement we can evaluate the function of tie and answer the issues raised to some extent. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علی خیرالدین | professor of civil engineering department, semnan university. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)
علی امیری | faculty of engineering department, bojnourd eshragh nog higher education institute.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jcse.ut.ac.ir/article_24588_358c4cd31c5c54acd61b5dc42ddbb847.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2179/article-2179-299809.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|