این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۰، شماره ۲، صفحات ۱۵۵-۱۷۸

عنوان فارسی تأثیر آشنایی با موضوع در متون جنسیت - محور و نوع آزمون بر درک مطلب خواندن
چکیده فارسی مقاله طراحی مواد آموزشی و متون آزمونهای درک مطلب به طریقی که به سود برخی فراگیران یا آزمون‌دهندگان و به ضرر سایر آنان نباشد، امری خردمندانه است که هر طراح سؤال و مواد درسی باید مد نظر قرار دهد. یکی از عواملی که سبب ایجاد تفاوت بین عملکرد فراگیران زبان انگلیسی در یادگیری و یا آزمونهای درک مطلب خواندن می شود انتخاب متونی است که برخی فراگیران بیشتر از بقیه با آنها آشنایی دارند. این پژوهش تأثیر عواملی چون جنسیت و آشنایی با موضوع را بر عملکرد فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم مورد بررسی قرار داده است. بدین منظور 64 (34 زن و 30 مرد) فراگیر سطح متوسط مؤسسه زبان انگلیسی بیان سلیس به یک پرسشنامه آشنایی با موضوع و سه آزمون درک مطلب که شامل یک متن زنانه (کفش‌های زنانه)، یک متن مردانه (نگهداری از خودرو) و یک متن خنثی (عقاید درباره اعداد) بود، پاسخ دادند. از دو شیوه آزمون برای ارزیابی درک مطلب خواندن در هر سه متن استفاده شد: آزمون چهارگزینه‌ای و یادآوری آزاد. متوسط نتایج فراگیران در دو آزمون حاکی از آن بود که مردها در متون مردانه و زنها در متون زنانه موفق تر عمل کردند در حالیکه همانگونه که انتظار می‌رفت میزان موفقیت عملکرد آنان در متن خنثی یکسان بود. نتایج همچنین نشان می‌دهد که در آزمون چندگزینه‌ای برای متون مردانه، عملکرد مردها بهتر از زنها و برای متون زنانه عملکرد زنان بهتر از مردان بوده است. این در حالیست که در مورد آزمون چند گزینه ای مربوط به متن خنثی، مردان و زنان به یک میزان موفق بوده اند. در مقابل، آنچه جالب به نظر می‌رسد آن است که در آزمون یادآوری آزاد برای تمامی متون مردها عملکرد بهتری داشتند. این نتیجه ممکن است بدین معنا باشد که آقایان در آزمون یادآوری آزاد بهتر عمل می کنند که البته این نتیجه‌گیری کلی نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله متون جنسیت- محور، آشنایی با محتوا و درک مطلب خواندن، نوع آزمون و درک مطلب خواندن،

عنوان انگلیسی Effect of Gender – Oriented Content Familiarity and Test Type on Reading Comprehension
چکیده انگلیسی مقاله One important issue that any material or test designer should bear in mind is to be careful about developing teaching and testing reading materials which would not be to the benefit of a group of readers or examinees and to the detriment of some others. One of the factors which may cause difference between the performances of English learners or test takers is the selection of reading tests with which some learners have familiarity and others not. This study sets forth to analyze whether gender and topic-familiarity can be determining factors in the differences among the performances of foreign language learners on reading comprehension tests. For this purpose, 64 (34 females and 30 males) intermediate students of the Bayane Salees Institute in Tehran completed a topic-familiarity questionnaire and took three tests of reading, composed of one male-oriented text (Car Maintenance), one female-oriented text (Women’s Shoes) and one neutral text (Beliefs about Numbers). Two different measures were used to assess comprehension: multiple-choice and free recall. Findings revealed that males had better performance on the male-oriented text and females did better on the female-oriented text. The performances of males and females on the neutral text were seen to be the same as expected. It was also evidenced that males did better on the male-oriented and females did better on the female-oriented test on multiple choice tasks; on the neutral test, both genders performed the same. However, interestingly, in the free recall tasks, the males outperformed females in all three tests. This result brings about the assumption that males might be better at free recall kind of reading measurement, though this conclusion requires more investigation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله gender- oriented texts, content familiarity and reading comprehension, test type and reading comprehension

نویسندگان مقاله Elahe Sotoudehnama |
Assistant Professor Alzahra University, Tehran

marjan Asadian |
M. A., TEFL Alzahra University, Tehran


نشانی اینترنتی http://jtls.shirazu.ac.ir/article_388_0624837880eb77a9d1354a1964fc1ade.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات