این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
منابع انسانی ناجا، جلد ۱۷، شماره ۷۳، صفحات ۱۱-۳۸

عنوان فارسی ارائه مدل شایستگی مورد نیاز حسابرسان برای پیاده سازی حسابرسی عملکرد(عملکرد مدیران) در دستگاههای اجرایی
چکیده فارسی مقاله ارزیابی نظام‌مند عملیات سازمان و ارائه گزارش نتایج و راهکارهای بهبود آن زمینه‌ساز ارتقای بهره‌وری پایدار سازمان است. یکی از الزامات پیاده‌سازی اثربخش این استراتژی برخورداری حسابرسان عملکرد از شایستگی‌های مورد نیاز است. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی شایستگی مورد نیاز حسابرسان برای پیاده‌سازی حسابرسی عملکرد انجام شده است. این پژوهش کاربردی با رویکرد کیفی و روش فراترکیب انجام شده است. منابع اطلاعاتی پژوهش شامل مقالات علمی و دیگر گزارش‌های پژوهشی در پایگاه‌های اطلاعات علمی داخلی و بین‌المللی در خصوص موضوع پژوهش بوده است. این داده‌ها در فرایند فراترکیب و با روش تحلیل مضمون کدگذاری و تلفیق شده‌اند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد شایستگی‌های حسابرسان در سه مقوله اصلی طبقه‌بندی می‌شوند: شایستگی‌های شناختی و فردی (خصایص حسابگرانه، انگیزه‌ها، تفکر سیستمی، تفکر راهبردی، و تفکر انتقادی)، شایستگی‌های دانش‌محور (دانش عمومی، دانش حسابرسی و دانش ارزیابی عملکرد) و شایستگی‌های مهارت‌محور (مهارت‌های ارتباطی، رهبری، تیم‌سازی، مدیریتی و فناوری‌محور). بر این اساس، پرورش این شایستگی‌ها در حسابرسان مجری حسابرسی عملکرد می‌تواند موفقیت و اثربخشی اجرای این برنامه در دستگاه‌های اجرایی را ارتقا دهد. یافته‌های این پژوهش می‌تواند در تدوین برنامه‌های توسعه منابع انسانی به این منظور مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شایستگی، مدل شایستگی، شایستگی حسابرسان، حسابرسی عملکرد،

عنوان انگلیسی model required by auditors to implement performance audit (managers' performance) in executive bodies
چکیده انگلیسی مقاله The systematic evaluation of the organization's operations and the presentation of the results report and its improvement solutions are the basis for improving the sustainable productivity of the organization. One of the requirements for the effective implementation of this strategy is that performance auditors have the required competencies. The present study is aimed to introduce the competency model required by auditors for the implementation of performance audit. This applied research was done with a qualitative approach and meta-synthesize method. The information sources of the research included scientific articles and other research reports in domestic and international scientific databases regarding the subject of the research. These data have been analyzed in the meta-synthesize process and coded by thematic analysis method. Findings show that Auditors' competencies are classified into three main categories: cognitive and personal competencies (calculating characteristics, motivations, system thinking, strategic thinking, and critical thinking), knowledge-based competencies (general knowledge, audit knowledge, and performance evaluation knowledge) and skill-based competencies (communication skills, leadership, team building, management and technology-oriented competencies). Accordingly, developing these competencies in performance auditors can improve the success and effectiveness of the implementation of this program in executive organizations. The findings of this research can be used in developing human resources development programs for this purpose.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شایستگی, مدل شایستگی, شایستگی حسابرسان, حسابرسی عملکرد

نویسندگان مقاله بهنام جهانی |
دانشجوی دوره دکتری، رشته مدیریت منابع انسانی،پردیس بین المللی ارس دانشگاه تهران

حمیدرضا یزدانی |
دانشیار، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم ایران

حسن زارعی متین |
استاد، دانشکده مدیریت و حسابداری ،پردیس فارابی دانشگاه تهران ،قم ، ایران

ناصر عسگری |
دانشیار ، دانشکده مدیریت ،دانشگاه علوم و فنون شهید ستاری


نشانی اینترنتی http://phr.jrl.police.ir/article_101508_052f3ac17aa28973a0f635a28c3416be.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات