این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۴۰۰، شماره ۳۸، صفحات ۹-۵۰

عنوان فارسی طراحی الگوی پیشگیری از جرائم و تخلفات رانندگی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: نداشتن الگوی مناسب بومی مدیریت پیشگیری اعم از کیفری و غیر کیفری از جرائم و تخلفات رانندگی برای فرماندهان رؤسا و مدیران ترافیک شهری و راهنمایی و رانندگی جمهوری اسلامی ایران، یکی از مهم­ترین مسائل پیش روی آنان در انجام مأموریت مهم پیشگیری از تخلفات و جرائم رانندگی در شرایط کنونی باشد. ازاین‌رو، هدف تحقیق حاضر، طراحی الگوی پیشگیری از جرائم و تخلفات رانندگی می­باشد.
روش:  این تحقیق ازنظر هدف، کاربردی- توسعه­ای  و ازنظر روش­های کمی گردآوری داده­ها، توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری شامل مأموران راهنمایی و رانندگی و همچنین رانندگان متخلف اعمال قانون شده در بازه زمانی تحقیق در شهر تهران می­باشند. نمونه­گیری به‌صورت تصادفی ساده و نمونه آماری شامل رانندگان و مأموران پلیس راهور به ترتیب به تعداد 264 و 277 بودند. گردآوری داده­ها با استفاده از پرسش­نامه محقق­ساخته انجام شد .
یافته­ها: نتایج نشان داد که در سطح 95/0 روابط نسبتاً قوی بین متغیرها با الگوی پیشگیری از جرائم و تخلفات رانندگی وجود دارد که به ترتیب بیشترین تأثیر پیشگیری مربوط به پیشگیری رشدمدار با مقدار 8/63 (رابطه قوی)، پیشگیری کیفری با مقدار 42 (رابطه قوی)، پیشگیری اجتماعی با مقدار 1/38 (رابطه متوسط) و درنهایت کمترین مقدار مربوط به پیشگیری وضعی با مقدار 5/16 (رابطه ضعیف)  نسبت به الگوی پیشگیری از جرائم و تخلفات رانندگی می­باشد. همچنین بارهای عاملی پیشگیری رشدمدار برابر با 789/0، پیشگیری کیفری با مقدار 648/0، پیشگیری اجتماعی با مقدار 617/0 و درنهایت پیشگیری وضعی برابر با 6/40 بیشتر از 4/0 است که در سطح 95/0 معنی­دار می­باشد.
نتیجه­گیری:  درنهایت 4 متغیر، 14 مؤلفه و 104 شاخص، شامل متغیر پیشگیری رشدمدار شامل برنامه­های خانواده­مدار، برنامه­های مدرسه­مدار، برای متغیر پیشگیری اجتماعی شامل محدودیت­های اجتماعی، مدیریت خطر، آگاه­سازی، برنامه‌های اجتماع­محور و آموزش تخصصی پلیس، برای متغیر پیشگیری وضعی شامل گشت و حضور، کنترل نامحسوس، استفاده از دوربین و سامانه­­های هوشمند ثبت تخلف و درنهایت برای متغیر پیشگیری کیفری مؤلفه­های حتمیت مجازات­ها، قطعیت مجازات­ها و شدت مجازات­ها است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پیشگیری، پیشگیری کیفری، پیشگیری غیر کیفری، جرائم و تخلفات، رانندگی،

عنوان انگلیسی Designing a Model for the Prevention of Traffic Crimes and Violations
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Lack of an appropriate local model of management, both criminal and non-criminal of crime and traffic violations for commanders and managers of urban traffic and traffic managers of the Islamic Republic of Iran, is one of the most important issues facing them in carrying out important prevention mission in driving violations and offenses in the current situation. Therefore, the purpose of this study is to design a model for the prevention of driving offenses. Method: This research is applied-developmental in terms of purpose and descriptive-survey in terms of quantitative methods of data collection. The statistical population includes traffic police officers in Tehran, as well as drivers who violated the law in the investigation period. Simple random sampling and statistical sample included 264 and 277 drivers and traffic police officers, respectively. Data were collected using a researcher-made questionnaire and data were analyzed using SPSS and Smart PLS statistical software. Findings: It showed that at the level of 0.95, there is a relatively strong relationship between the variables with the pattern of crime prevention and driving violations, which has the highest effect of prevention related to the prevention of circuit growth with 63.8 (strong relationship), criminal prevention with 42 (Strong relationship), social prevention with a value of 38.1 (moderate relationship) and finally the lowest value related to situational prevention with a value of 16.5 (weak relationship) compared to the pattern of prevention of crimes and driving violations. Also, the factor loads of developmental prevention are equal to 0.789, criminal prevention is equal to 0.648, social prevention is equal to 0.617 and finally situational prevention is equal to 40.6 which are more than 0.4 which is at the level of 0.95. It is meaningful. Results: Finally, 4 variables, 14 components and 104 indicators including growth-oriented prevention variables including family-oriented programs, school-based programs, for social prevention variables including social constraints, risk management, awareness, program Community-based and specialized police training, for the situation prevention variable including patrolling, intangible control, use of cameras and intelligent systems for recording violations, and finally for the criminal prevention variable components of punishment certainty, certainty of punishments and The severity of the punishments.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله پیشگیری, پیشگیری کیفری, پیشگیری غیر کیفری, جرائم و تخلفات, رانندگی

نویسندگان مقاله محمد ترحمی |
دانشجوی دکتری مدیریت ایمنی و ترافیک، دانشکده فرماندهی و ستاد، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران

محمود صفارزاده |
استاد دانشکده مهندسی عمران و محیط‌زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

سیدسعید کشفی |
دانشیار بخش مدیریت آموزشی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران

سعید رمضان زاده |
- استادیار بخش علوم پایه و مهندسی، دانشکده منابع سازمانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://talar.jrl.police.ir/article_98169_44571ab0b4c48022ae806973e87daa29.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات