این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 24 آبان 1404
دراسات فی العلوم الانسانیه
، جلد ۳۰، شماره ۳، صفحات ۲۵-۴۶
عنوان فارسی
الجدل بین ذاکره الماضی وبین مشروع السلوک المستقبلی فی القرآن الکریم قراءه سیمیائیه - ثقافیه لقضیه الخوارق فی سوره الإسراء (الآیات ۹۰ - ۹۵) علی ضوء مبادئ مدرسه تارتو
چکیده فارسی مقاله
کلیدواژههای فارسی مقاله
ذاکره الماضی،السلوک المستقبلی،عملیه الانفجار،السیمیائیه الثقافیه،تارتو،سوره الإسراء،
عنوان انگلیسی
The Challenge between Memory and the Future Behavior Plan in the Holy Qurâan: Reading the Semiotic of Cognitive Culture of Miracles in Surah Isra (Verses 90-95) Based on the Tartu School
چکیده انگلیسی مقاله
The semiotic space is distinguished in a certain period and formed through the cultural signs that are sent by the sender of message. Culture absorbs what is compatible with it in the course of its tremendous influence on the external environment, and then it may change texts that it could not resolve. The study of the semiotic space of the Qur’an includes the vision of the holy book. The Qur’an extracts the prior cultural structures from its historical or psychological context and characteristics and establishes new cultural systems without ignoring or separating these historical and cultural cognitive systems. This process is accomplished only through continuous semiotic breakthroughs. In fact, instead of the external space invading the internal space, it is the holy book that obliterates the unorganized and uncultured space that was already established in the semiotic memory of the society. On a higher level than the myth and legend that the polytheists demanded in Surah Isra, the Qur'an begins to establish knowledge in the framework of "miracles" in order to re-establish a view completely opposite to the mythological tendency of the infidels. This article, with a descriptive-analytical approach, and in accordance with the semiotic-cultural vision of the Tartu School, wants to study the revolution brought about by the Qur’an on both the practical and theoretical levels. In the meantime, the existence of a mythical hero who is capable of doing extraordinary things was erased from the cultural memory by the Holy Qur'an, and prophecy clearly took on a human form and took on a new form in a context full of challenges. Finally, by transforming the concept of the legendary hero, the Holy Qur'an established and re-established the rules of the miracle of prophecy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ذاکره الماضی,السلوک المستقبلی,عملیه الانفجار,السیمیائیه الثقافیه,تارتو,سوره الإسراء
نویسندگان مقاله
فاطمه اعرجی | Fatemeh Aaraji
Tehran University
أستاذه مساعده فی قسم اللغه العربیه وآدابها بجامعه طهران، طهران، إیران
إنسیه خزعلی | Ansieh Khazali
Professor of the Department of Arabic Language and Literature, Al-Zahra University, Tehran, Iran
أستاذه فی قسم اللغه العربیه وآدابها بجامعه الزهراء(س)، طهران، إیران.
نشانی اینترنتی
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-72654-1&slc_lang=fa&sid=31
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات