مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، جلد ۵، شماره ۱۸، صفحات ۲۲۹-۲۶۲

عنوان فارسی تاثیر راهبرد‌های رقابتی (رهبری هزینه و تمایز) و توانایی مدیریت برکیفیت سود و چسبندگی هزینه در شرکت‌های بورسی
چکیده فارسی مقاله با توجه به اینکه یکی از موارد حائز اهمیت در رفتار هزینه­ها، چسبندگی آن است، بنابراین، از مباحث اصلی حسابداری مدیریت به‌شمار می‎آید و می­تواند نقش اساسی در کیفیت سود داشته باشد. همچنین از آنجایی که مدیران توانمند درک عمیق‎تری از کسب و کار و صنعت، تخمین بهتر نیازمندی محصول، انتخاب بهتر پروژه‌ها و درک بهتری از ریسک دارند، مدیریت کارآمدتری ارائه می‌دهند. بنابراین، این مدیران می‌توانند با توانایی‌هایی که دارند و نیز راهبرد‌های مختلفی که در اختیار دارند، بر عملکرد واحد اقتصادی اثرگذار باشند. بر همین اساس در این پژوهش به بررسی تاثیر راهبرد­های رقابتی (رهبری هزینه و تمایز) و توانایی مدیریت بر کیفیت سود و چسبندگی هزینه­ها پرداخته می­شود. در این پژوهش، تعداد 153 شرکت بورسی در دوره زمانی 1397-1390 بررسی شده است. جهت آزمون فرضیه­ها از مدل رگرسیون لجستیک و پانلی استفاده شده است. یافته­های پژوهش نشان می­دهد چسبندگی هزینه­های عمومی، اداری و فروش در راهبرد­های مختلف رقابتی تفاوت معناداری دارد (شدت رابطه منفی راهبرد تمایز با چسبندگی هزینه­های عمومی، اداری و فروش بیشتر از شدت رابطه منفی راهبرد رهبری هزینه با چسبندگی هزینه­های عمومی، اداری و فروش است)؛ کیفیت سود در راهبرد­های مختلف رقابتی تفاوت معناداری دارد (شدت رابطه مثبت راهبرد تمایز با کیفیت سود بیشتر از شدت رابطه مثبت راهبرد رهبری هزینه با کیفیت سود است) و توانایی مدیریت بر چسبندگی هزینه­ها و کیفیت سود به ترتیب تاثیر منفی و مثبت، معنادار دارد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله راهبرد‌ رهبری هزینه و تمایز، توانایی مدیریت، کیفیت سود، چسبندگی هزینه‌ها،

عنوان انگلیسی تاثیر راهبرد‌های رقابتی (رهبری هزینه و تمایز) و توانایی مدیریت برکیفیت سود و چسبندگی هزینه در شرکت‌های بورسی
چکیده انگلیسی مقاله با توجه به اینکه یکی از موارد حائز اهمیت در رفتار هزینه­ها، چسبندگی آن است، بنابراین، از مباحث اصلی حسابداری مدیریت به‌شمار می‎آید و می­تواند نقش اساسی در کیفیت سود داشته باشد. همچنین از آنجایی که مدیران توانمند درک عمیق‎تری از کسب و کار و صنعت، تخمین بهتر نیازمندی محصول، انتخاب بهتر پروژه‌ها و درک بهتری از ریسک دارند، مدیریت کارآمدتری ارائه می‌دهند. بنابراین، این مدیران می‌توانند با توانایی‌هایی که دارند و نیز راهبرد‌های مختلفی که در اختیار دارند، بر عملکرد واحد اقتصادی اثرگذار باشند. بر همین اساس در این پژوهش به بررسی تاثیر راهبرد­های رقابتی (رهبری هزینه و تمایز) و توانایی مدیریت بر کیفیت سود و چسبندگی هزینه­ها پرداخته می­شود. در این پژوهش، تعداد 153 شرکت بورسی در دوره زمانی 1397-1390 بررسی شده است. جهت آزمون فرضیه­ها از مدل رگرسیون لجستیک و پانلی استفاده شده است. یافته­های پژوهش نشان می­دهد چسبندگی هزینه­های عمومی، اداری و فروش در راهبرد­های مختلف رقابتی تفاوت معناداری دارد (شدت رابطه منفی راهبرد تمایز با چسبندگی هزینه­های عمومی، اداری و فروش بیشتر از شدت رابطه منفی راهبرد رهبری هزینه با چسبندگی هزینه­های عمومی، اداری و فروش است)؛ کیفیت سود در راهبرد­های مختلف رقابتی تفاوت معناداری دارد (شدت رابطه مثبت راهبرد تمایز با کیفیت سود بیشتر از شدت رابطه مثبت راهبرد رهبری هزینه با کیفیت سود است) و توانایی مدیریت بر چسبندگی هزینه­ها و کیفیت سود به ترتیب تاثیر منفی و مثبت، معنادار دارد.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله راهبرد‌ رهبری هزینه و تمایز, توانایی مدیریت, کیفیت سود, چسبندگی هزینه‌ها

نویسندگان مقاله محسن حسنی |
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، نویسنده مسئول

علی لعل بار |
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی


نشانی اینترنتی https://issk.sndu.ac.ir/article_1572_4b2537f9fa33dba9878326572c8f08a5.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات