مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، جلد ۵، شماره ۱۸، صفحات ۱۰۹-۱۳۸

عنوان فارسی آینده‌نگاری راهبردی و خلق ارزش در سیاست‌گذاری (مطالعه موردی: سازمان‌های دفاعی)
چکیده فارسی مقاله آینده‌نگاری راهبردی یکی از منابع حیاتی سازمانی است که سازمان‌ها را قادر می‌سازد تغییرات را شناسایی، تأثیرات این تغییرات را بر سازمان‌ها تجزیه‌وتحلیل و درنهایت برای پاسخگویی به این تغییرات، راهبردهای مناسب را ارائه کنند تا به مزیت رقابتی و خلق ارزش پایدار دست یابند. باوجوداینکه ارتباط مثبت بین آینده‌نگاری راهبردی و خلق ارزش تقریباً به‌طور شهودی قابل‌درک است؛ ولی اینکه چگونه آینده‌نگاری راهبردی می‌تواند در ایجاد نوآوری و خلق ارزش در سازمان‌ها نقش ایفا کند، هنوز مشخص نیست و به میزان درگیری آنها در فرآیند یادگیری سازمانی بستگی دارد. بنابراین، مقاله حاضر به‌دنبال بررسی رابطه پیاده‌سازی قابلیت‌های آینده‌نگاری راهبردی و خلق ارزش با در نظر گرفتن نقش یادگیری سازمانی است. برای این منظور، با بررسی ادبیات و پیشینه مرتبط با این سه حوزه، به بررسی ارتباط بین کاربست قابلیت‌های آینده‌نگاری راهبردی، یادگیری سازمانی و درنهایت خلق ارزش در سازمان‌ها با در نظر گرفتن سه عامل تعدیل‌کننده (ذهن آگاهی بازیگران، ساختار سازمانی و دوسوتوانی) این رابطه می‌پردازد. با استفاده از نرم‌افزار SPSS و تحلیل پرسشنامه­های جمع‌آوری‌شده، ابعاد چارچوب، مورد تائید کمی قرار گرفت. نتایج نشان می‌دهد آینده‌نگاری راهبردی از طریق افزایش یادگیری سازمانی (با ضریب توافق 6559/0) تأثیر معناداری بر خلق ارزش (با ضریب توافقی 6429/0) در سیاست­گذاری سازمان‌های دفاعی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آینده‌نگاری راهبردی، یادگیری سازمانی، خلق ارزش، قابلیت‌های سازمانی،

عنوان انگلیسی Strategic foresight and value creation in policy making (Defensive Organizations’ Case)
چکیده انگلیسی مقاله Strategic foresight is one of the vital organizational resources that enables organizations to identify changes, analyze the effects of these changes, and finally provide appropriate strategies to respond to these changes to achieve competitive advantage and create sustainable value. Although the positive relationship between strategic foresight and value creation is almost intuitive; But how strategic foresight can play a role in value creation for organizations is still unclear and depends on how involved they are in the organizational learning process. Therefore, the present article seeks to investigate the relationship between the implementation of strategic foresight capabilities and value creation using the role of organizational learning. For this purpose, by reviewing the literature and background related to these three areas, this study investigates the relationship between the application of strategic foresight capabilities, organizational learning and value creation in organizations by considering three moderating factors (actors mindfulness, Organizational context and ambidextrity) deals with this relationship. Using SPSS software and analysis of the collected questionnaires, the dimensions of the framework were quantitatively confirmed. The results show that strategic foresight has a significant effect on value creation in defensive organizations' policy making by increasing organizational learning.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آینده‌نگاری راهبردی, یادگیری سازمانی, خلق ارزش, قابلیت‌های سازمانی

نویسندگان مقاله مهدی نیکویه |
دکترای آینده پژوهی، مدرس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین

شهریار شیرویه پور |
کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)

حاکم قاسمی |
دانشیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)

ابراهیم ایجابی |
هیئت علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش


نشانی اینترنتی https://issk.sndu.ac.ir/article_1598_c8e99fa53f3734f7bb08b095d037c70d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات