این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۶۱-۸۲

عنوان فارسی تبیین انواع جهت‌گیری‌های معلم‌های ابتدایی در حوزۀ آموزش مجازی در دوره همه‌گیری کرونا
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی انواع جهت‌گیری‌های معلم‌های ابتدایی درخصوص آموزش مجازی در دوره همه‌گیری کرونا انجام شده است. رویکرد پژوهش کیفی است و از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شده است. میدان پژوهش را تمامی معلم‌های ابتدایی شهرستان قشم تشکیل می‌دهند. برای گردآوری داده‌ها ازطریق مشارکت‌کننده‌ها 31 مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و غیر‌رسمی به‌روش نمونه‌گیری نظری و در دسترس انجام شد. مشارکت‌کننده‌ها برمبنای داشتن دست‌کم سه سال سابقۀ تدریس در آموزش حضوری (قبل از همه‌گیری) انتخاب شدند. داده‌ها با روش هفت‌مرحله‌ای کلایزی تحلیل شدند. به‌منظور اعتباربخشی یافته‌ها از دو راهبرد بازبینی اعضا و ممیزی همگنان استفاده شد. براساس یافته‌ها، انواع جهت‌گیری‌های معلم‌های ابتدایی درخصوص آموزش مجازی بدین‌شرح است: اجتنابی ـ آسیب‌زا، نقصان ـ نابسنده، اقتضایی ـ واقع‌گرایانه و حامی ـ تجربی. همچنین عواملی که در شکل‌گیری این جهت‌گیری تأثیر بسزایی داشته‌اند عبارت‌اند از: انگاره نقش، بافت آموزشی، موانع ساختاری و زیرساختی. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مجازی، جهت‌گیری، معلم‌های ابتدایی، همه‌گیری کرونا،

عنوان انگلیسی Typology of orientations of primary school teachers towards virtual education during the coronavirus pandemic
چکیده انگلیسی مقاله The present study was conducted to investigate the typology of orientations of primary school teachers towards virtual education during the Coronavirus pandemic. To this end, the qualitative approach of descriptive phenomenology was used. The research population included all primary school teachers in Qeshm, of whom 31 teachers were selected as the sample by purposive and theoretical sampling. The research tool consisted of semi-structured interviews. The criterion for selecting the participants was having at least three years of teaching experience in the face-to-face education before the pandemic. Data was analyzed using Colaizzi’s seven-step coding. To validate the findings, two strategies of member check and peer debriefing were used. According to the findings, the types of orientations of primary school teachers towards virtual education were as follows: Avoidant-harmful, deficit-insufficient, contingency-realistic, and supportive-experimental. Findings showed that the factors of role image, educational context, and structural, and infrastructural barriers have played a significant role in the formation of this orientation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش مجازی, جهت‌گیری, معلم‌های ابتدایی, همه‌گیری کرونا

نویسندگان مقاله بهروز آزاد دولابی |
دانش‌آموختة کارشناسی ارشد، گروه روش‌ها و برنامه‌های آموزشی و درسی، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران

رضوان حکیم زاده |
دانشیار، گروه روش‌ها و برنامه‌های درسی و آموزشی، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران

محمد جوادی پور |
دانشیار، گروه روش‌ها و برنامه‌های درسی و آموزشی، دانشکدة علوم روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://noavaryedu.oerp.ir/article_178850_8e0da883f44037436caca9cfec70fa48.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات