این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 1 آبان 1404
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
، جلد ۱۴، شماره ۵۶، صفحات ۱۱۷-۱۳۲
عنوان فارسی
تبیین ماهیت و ضرورت درک عامه از علم
چکیده فارسی مقاله
در این مطالعه درک عامه از علم و لزوم ارتقای آن به مثابه یکی از کارکردهای علم بررسی شده است و همگانی کردن علم که در کشور ایران عمدتاً با نام ترویج علم شناخته میشود، ابزار لازم برای بالابردن درک عامه از علم معرفی شده است. در این مقاله توضیح داده شده است که برای بالابردن درک عامه از علم، تأسیس نهاد یا نظام همگانی کردن علم ضروری است. بدین ترتیب، در این مقاله ویژگیهای نهاد یا نظام همگانی کردن علم برای برقراری ارتباط بین حوزه علم و حوزه عمومی و در نتیجه، تغییر میزان درک عامه از علم تبیین و برای این منظور ماهیت درک عامه از علم شرح داده شده است. در این مطالعه دلایل همگانی کردن و ارتقای درک عامه از علم با توجه به سطح توسعهیافتگی و نوع نظام سیاسی جوامع تبیین شده است. همچنین، در این مقاله بیان شده است که همگانی کردن علم و تولید علم عمومی میتواند به شکلگیری بین رشتهایها، کاربردی شدن علوم و ارتباط هر چه بیشتر رشتههای علمی با یکدیگر و نیز دانشگاه و صنعت منجر شود. از سوی دیگر، علم عمومی با معرفی فرصتهای مشارکت در انجمنهای علمی موجب رشد جامعهپذیری و افزایش سرمایه اجتماعی تحصیلکردگان ایرانی میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
On the essence and necessity of public understanding of science
چکیده انگلیسی مقاله
This article discusses public understanding of science and the need for its increase and expansion as a function of public communication of science. In this study popularization of science is presented as a means for increasing Public Understanding of Science (PUS). In this article we argue that institutionalization for public communication of science is an urgent need for increasing PUS and we provide characteristics of the institute or system of science popularization for connecting the science community and the public sphere. Our study offers the reasons of science popularization and increasing of PUS with regard to the level of the development and the type of political system of societies. Also, this article explains how popularizing of science and production of popular science can lead to the formation of interdisciplinary sciences, relation between various scientific disciplines and university-industry connections. On the other hand, popular science introduces opportunities of engagement in the scientific societies and hence increases the social capital between Iranian elite.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا اجاق |
دانشجوی دکتری ارتباطات ، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
محمد مهدی شیخ جباری | mohammad mehdi sheikh jabbari
استاد فیزیک ، پژوهشکده فیزیک، پژوهشگاه دانشهای بنیادی
منصور وصالی |
استادیار فیزیک ، دانشکده علوم دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)
مهدی زارع |
دانشیار پژوهشکده زلزله شناسی ، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله
سازمان اصلی تایید شده
: پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله
آرزو درستیان |
استادیار زمین شناسی دانشکده علوم دانشگاه آزاد ، واحد تهران شمال
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال (Islamic azad university of tehran north)
نشانی اینترنتی
http://ijee.ias.ac.ir/article_3013_8c944678ee07db56aa8c3c4463de23c7.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2115/article-2115-296813.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات