این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 29 مهر 1404
فصلنامه آموزش مهندسی ایران
، جلد ۱۵، شماره ۵۹، صفحات ۱-۲۴
عنوان فارسی
رویکرد سیستمی در تدوین و نوسازی برنامه درسی در آموزش مهندسی
چکیده فارسی مقاله
طراحی و تغییر برنامههای درسی همواره چالش عمده برنامهریزان درسی در حوزههای مختلف علمی بوده است و میتواند رویکردها و نتایج متفاوتی داشته باشد. در این بین، رویکرد سیستمی به تدوین برنامههای درسی، بهدلیل ماهیت نظاممند خود، اثربخشی بهتری نسبت به سایر رویکردها دارد. افزایش حجم دانش در حوزه مطالعاتی آموزش مهندسی نیازمند بهکارگیری بهترین رویکردها برای گزینش بهترین برنامههای درسی است. در این مقاله ابتدا با بررسی برنامه درسی و رویکرد سیستمی در آن و معرفی برخی الگوها در این زمینه، چگونگی بهکارگیری این رویکرد در تدوین و نوسازی برنامههای درسی در آموزش مهندسی شرح داده شده است. الگوهای معرفی شده در این زمینه نشان میدهند که برنامهریزان برنامه درسی رشته آموزش مهندسی، در هر یک از زیر سیستمهای نظام برنامه درسی از قبیل درونداد، فرایند، برونداد و بازخورد و بازبینی برنامه نیازمند در نظر گرفتن شرایط و عوامل مختلف برای رسیدن به بهترین نتیجه در برنامه درسی تدوین شده هستند. این الگوها در جهت تدوین برنامههای درسی بهتر برای دورهها و گرایشهای مختلف رشته مهندسی در کشور راهگشا هستند و ایدههای مناسبی را برای برنامهریزان درسی در آموزش مهندسی و تغییر از شیوه سنتی طراحی برنامه درسی به رویکردهایی اثربخشتر فراهم میآورند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامهدرسی، رویکرد سیستمی، آموزش مهندسی، طراحی برنامه درسی،
عنوان انگلیسی
Systems approach in curriculum development and renovation for engineering education
چکیده انگلیسی مقاله
Curriculum development and changing it is one of the main challenges in various fields of studies and has different approaches and outcomes. However, systematic approach to curriculum development, due to its systematic nature, is more effective than other approaches. Increased content of knowledge in the field of engineering education, needs to use the best approaches to select the best curriculum. In this paper, first we examine the curriculum and systems approach to it and then we described this approach in engineering education’ curriculum development. Models introduced in this field indicates that the curriculum planners of engineering education in curriculum subsystems such as input, process, output and feedback and revision require to consider the various factors to achieve the best results in the designed curriculum. These models are helpful to develop better curricula for various courses and majors in Iranian engineering education and provide good ideas for curriculum developers in engineering education, in order to replace the traditional approach with more effective approaches in the curriculum development.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اصغر سلطانی |
استادیار بخش علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)
نشانی اینترنتی
http://ijee.ias.ac.ir/article_3956_bbc317418c6077a4b252010481a082a7.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2115/article-2115-296782.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات