|
فصلنامه آموزش مهندسی ایران، جلد ۱۸، شماره ۷۱، صفحات ۴۱-۶۴
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیلی بر لزوم ارائه دروس مکمل از علوم اجتماعی و انسانی برای دانشجویان و دانشآموختگان رشته مهندسی برق |
|
چکیده فارسی مقاله |
در این تحقیق، نظرات اساتید و شاغلان صنعت برق در مورد اهمیت ارایه برخی دروس مربوط به حوزه حقوق، مدیریت، ارتباطات و حسابداری برای دانشجویان رشته مهندسی برق بررسی گردیده است. این تحقیق از نظر هدف تحقیقی کاربردی و از نظر روش تحقیقی توصیفی/ پیمایشی است. جامعه آماری کلیه اساتید رشته برق دانشگاه شیراز و شاغلان صنعت برق در شرکت برق منطقه ای استان فارس می باشند. نمونه برای جامعه آماری اساتید به روش سرشماری و برای شاغلان به میزان 69 نفر بدست آمده است. جهت جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شد که روایی آن به روش ظاهری/ محتوایی و پایایی آن به دو روش آلفای کرونباخ و روش دو نیم کردن تایید گردید. در تحلیل داده ها نیز از آزمون های کولوموگروف/ اسمیرنوف، دوجمله ای، تی تست و فریدمن استفاده شده است. یافتههای آماری نشان میدهد از نظر اساتید، دروس مرتبط با حسابداری و نامهنگاری اداری از اهمیت متوسطی برخوردار بوده و سایر دروس از جمله گزارشدهی فنی، حقوق، روابط با کارفرما، مدیریت، مالکیتمعنوی، محیطزیست و انرژی از اهمیت بالایی برخوردار است. این در حالی است که از نظر شاغلان در صنعت، دروس حقوقی و حسابداری دارای اهمیتی متوسط و سایر دروس اهمیتی بالا داشتهاند. یافته دیگر آن است که در مورد دروس حقوقی و مالکیت معنوی، نظرات اساتید و شاغلان متفاوت بوده و این اساتید بودهاند که اهمیت بالاتری برای این دروس قائل شدهاند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Analysis of requirement of supplementary courses in social and human sciences for students and graduates of electrical engineering |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This study probed into the opinions of teachers and electrical engineers (working at electric industry) on the importance of providingsome courses of law, administration, communications and accounting for electrical engineering students. This applied studyfell into the category of descriptive/surveyresearch. Statistical population consisted of all teachersof Electrical Engineering faculty atShiraz University andall electrical engineers of Fars Regional Electric Company. Sixty-nineengineers are selectedas a sample while all teachers (16 teachers) answered the questions. To collect the data, a questionnaire is designed and distributed. Questionnaire validity is tested by face/ content approach while its reliability is confirmed by Cronbach's alpha and split-half methods. To analyze the data, some methods including Kolmogorov/Smirnov, binomial, t-test and Friedman are performed. Findings showed that from the viewpoint of teachers, accounting, correspondence courses are of moderate importance, and other courses including technical reporting, law, employer relations, management, intellectual property, environment and energy are very important. Despitethisfact,electrical engineers believed that legal and accounting courses are less importantthan other courses. Furthermore, teachers opposite to electrical engineers, put the legal and intellectual property courses ina higher level of importance. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مریم دهقانی | دانشیار، بخش مهندسی قدرت و کنترل، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
سید مسلم علوی | seyyed moslem دانشجوی دکتری مدیریت سیستم، مدرس دانشگاه پیام نور
محمد حسن آسمانی | mohammad hassan استادیار، بخش مهندسی قدرت و کنترل، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
محمدمهدی عارفی | mohammad mehdi استادیار بخش مهندسی قدرت و کنترل، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
پیمان ستوده | استادیار، بخش مهندسی قدرت و کنترل، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، شیراز، دانشگاه شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
علی اکبر صفوی | ali akbar استاد، بخش مهندسی قدرت و کنترل، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijee.ias.ac.ir/article_31968_e2d395647af029ee983c4e051f91fdd0.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2115/article-2115-296697.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|