این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۳۹، شماره ۳، صفحات ۱۳۱-۱۵۰
عنوان فارسی
تعیین مؤلفه های نظارت و راهنمایی آموزشی از دیدگاه معلمان ابتدایی و رابطه آن با سخت کوشی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین مؤلفههای نظارت و راهنمایی آموزشی و رابطه آن با سختکوشی معلمان ابتدایی، به روش ترکیبی و با رویکرد اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری شامل معلمان مقطع ابتدایی ناحیۀ 3 شهر تبریز به تعداد 873 نفر بود. حجم نمونۀ بخش کیفی، تا حد اشباع نظرات و بخش کمی، بر اساس جدول کرجسی- مورگان، تعداد 269 نفر، به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، انتخاب شده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ بازپاسخ مصاحبه مؤلفههای نظارت و راهنمایی آموزشی، پرسشنامۀ محققساختۀ مؤلفههای نظارت و راهنمایی آموزشی و پرسشنامۀ سختکوشی بارتون و همکاران (19۸۹) با پایایی درونی 0/79 و 0/88 استفاده شده است. روایی ابزارهای پژوهش را اساتید متخصص این حوزه تأیید کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آمار استنباطی رتبهبندی فریدمن و تحلیل مسیر استفاده شده است. یافتهها نشان دادند که 9 عامل توجه به تفاوتهای فردی، تأکید بر فرایندهای مکانیکی، تأکید بر ارتباطات صمیمی، قدردانی از زحمات، شفافسازی، تأکید بر مشارکت، تأکید بر ایجاد انگیزش و امکانات و راهنمایی آموزشی بهعنوان مؤلفههای نظارت و راهنمایی آموزشی شناخته شدهاند. از دیدگاه معلمان بهترتیب، راهنمایی آموزشی، قدردانی از زحمات، شفافسازی، امکانات، تأکید بر ایجاد انگیزش، توجه به تفاوتهای فردی، تأکید بر فرایندهای مکانیکی، تأکید بر مشارکت و تأکید بر ارتباطات صمیمی در اولویت قرار دارند. مؤلفههای ایجاد انگیزش، فرایندهای مکانیکی، ارتباطات صمیمی، قدردانی و تأکید بر مشارکت به صورت مستقیم و مؤلفههای ارتباطات، فرایندهای مکانیکی، راهنمایی، تفاوتهای فردی، امکانات، قدردانی و شفافسازی بهصورت غیر مستقیم و بهواسطۀ متغیرهای انگیزش و تأکید بر مشارکت، توانستند سختکوشی معلمان را پیشبینی کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ظارت و راهنمایی، سخت کوشی، نیازسنجی
عنوان انگلیسی
Elementary School Teachers’ Perspective on Components of Educational Supervision and Guidance and its Relation to Diligence
چکیده انگلیسی مقاله
To explore elementary school teachers’ views on the components of educational supervision and guidance (ES&G) and its relationship to diligence, a cluster sample of 269 such teachers from among 873 of them in Tabriz was selected randomly and given two questionnaires on components of ES&G and on diligence. Another questionnaire was used in interviewing a number of the said teachers on the components of ES&G, to the point of data saturation. The instruments used were considered to be adequately valid and reliable. Data analyses revealed 9 factors as components of ES&G which were ordered in importance by the teachers as follow: educational guidance, appreciation of efforts, clarification, equipment, and emphasis on motivation, paying attention to individual differences, emphasis on mechanical processes, emphasis on cooperation, and emphasis on friendly communications. Some of these factors directly and some indirectly were predictive of diligence through motivation and cooperation components.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
supervision and guidance, diligence, need assessment
نویسندگان مقاله
ابوالفضل قاسم زاده | A. Ghaasemzaadeh
مریم صمدی | M. Samadi
جلیل پناه علی | J. Panaahali
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-2918-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات