این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۳۹، شماره ۳، صفحات ۶۹-۸۶
عنوان فارسی
ارائه مدل ساختاری تأثیر اخلاق حرفهای و سرسختی شغلی بر تدریس خلاق معلمان
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل ساختاری تأثیر اخلاق حرفهای و سرسختی شغلی بر تدریس خلاق معلمان بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی – همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل همۀ معلمان ابتدایی شهرستان کرج به تعداد 4830 نفر بوده است. نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) به تعداد 350 نفر و به شیوۀ نمونهگیری تصادفی طبقهای با توجه به جنسیت معلمان انتخاب شده است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای سرسختی شغلی مورنو- خیمنز و همکاران (2014)، تدریس خلاقانه چان و یوئن (2014) و اخلاق حرفهای کانیزالس-وارگاس (2002) استفاده شده است. برای بررسی روایی ابزارها از روش تحلیل گویه و برای بررسی پایایی از آزمون آلفای کرونباخ بهره گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آزمونهای استنباطی شامل همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شده و همۀ تحلیلها با نرمافزارهای SPSSو Amos انجام گرفته است. نتایج نشان داد که تدریس خلاق با اخلاق حرفهای (0/46 r=) و سرسختی شغلی (0/36 r=) رابطهای مثبت، مستقیم و معنادار دارد (0/001≥P). تأثیر مستقیم اخلاق حرفهای بر تدریس خلاق معلمان (0/45β=) و تأثیر مستقیم سرسختی شغلی بر تدریس خلاق معلمان (0/57β=) به دست آمد. سرسختی شغلی میتواند در رابطه میان اخلاق حرفهای معلمان و تدریس خلاق آنان، نقش میانجی را ایفا کند. مقدار این تأثیر غیرمستقیم (0/13β=) به دست آمد. مقادیر شاخصهای برازش (0/95= GFI، 0/93= AGFI ،0/92= NFI ، 0/94= CFI ،0/91= IFI ،0/93= TLI و 0/62= RMSEA) نشان داد که مدل ارائه شده از برازش مطلوبی برخوردار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق حرفهای، سرسختی شغلی، تدریس خلاق، معلمان
عنوان انگلیسی
A Structural Model for the Impact of Professional Ethics and Occupational Endurance on Creative Teaching
چکیده انگلیسی مقاله
To encourage creativity in teaching, factors helping with its development need to be identified and strengthened. To this end the impact of professional ethics and occupational endurance on creativity in teaching was explored through analyses of data gathered from a randomly selected sample of 350 elementary school teachers utilizing appropriate instruments with assumed validity and reliability. Results show that creative teaching is positively correlated with both professional ethics (r=0.46) and occupational endurance (r= 0.36, P<0.001). Direct impact of both factors was relatively high (0.45 and 0.57, respectively). Further analyses revealed that the constructed model is of desirable goodness of fit.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
professional ethics, occupational endurance, creative teaching, teachers
نویسندگان مقاله
غلامعلی احمدی | G. Ahmadi, Ph.D.
نسرین اوضاعی | N. Ozaa’ee
احسان عظیم پور | E. Azimpoor
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-138-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات