این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۹، شماره ۳، صفحات ۲۷-۴۶

عنوان فارسی طراحی و اعتبارسنجی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت اقتصادی بر اساس رویکرد توسعه پایدار در دوره متوسطه اول
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتبارسنجی الگوی مطلوب برنامه‌­درسی تربیت اقتصادی بر اساس رویکرد توسعه پایدار برای دوره متوسطه اول بود. روش‌­شناسی مطالعه حاضر مبتنی بر رویکرد ترکیبی، طرح اکتشافی ­متوالی مدل تدوین طبقه‌­بندی بود. در بخش طراحی الگو، با بهره‌­گیری از روش سنتزپژوهی و در شش گام، منابع نوشتاری ملی و بین‌­المللی در زمینه تربیت اقتصادی و توسعه پایدار، انتخاب، تحلیل و ترکیب شدند. بر اساس نتایج به‌­دست آمده از سنتزپژوهی، چهار ضرورت برنامه‌­درسی تربیت اقتصادی مبتنی بر توسعه پایدار شناسایی شدند که عبارت­‌اند از: رشد و پیشرفت شخصی در زندگی، رشد و پیشرفت اقتصادی کشور، درونی کردن ارزشهای توسعه پایدار در دانش­‌آموزان و پیشرفت تحصیلی دانش‌­آموزان. همچنین الگوی مطلوب برنامه­‌درسی تربیت اقتصادی مبتنی بر توسعه پایدار با چهار عنصر هدف، محتوا و شیوه سازماندهی آن، روش تدریس و شیوه ارزشیابی، طراحی شد. برای اعتبارسنجی الگو، از روش پیمایشی استفاده شد. به­‌این‌­منظور پرسشنامه محقق­‌ساخته را ده تن از متخصصان دانشگاهی در حوزه برنامه­‌درسی و تربیت اقتصادی تکمیل کردند. برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌­برداری تعمدی یا هدفمند از نوع موارد ویژه استفاده شد. نتایج نشان داد که از منظر متخصصان، الگوی پیشنهادی در سطحی مطلوب و قابل­‌قبول طراحی شده است. الگوی طراحی‌­شده به دانش­‌آموزان می‌­آموزد که چگونه می­‌توانند بدون تخریب محیط­‌زیست و با رعایت حقوق دیگران، به رشد و توسعه اقتصادی خود و جامعه کمک کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه درسی، تربیت اقتصادی، توسعه پایدار، دوره متوسطه اول، طراحی الگو

عنوان انگلیسی Design and Validation of a Junior High School Curriculum in Economic Training Based on Sustainable Development Approach
چکیده انگلیسی مقاله
In order to help junior high school students with their future economic needs, an economic training curriculum was developed and validated based on the sustainable development approach. Initially both national and international sources on economic training and sustainable development were perused and a subset there of selected, analyzed, and synthesized. Accordingly, four requirements for such a curriculum were identified: personal development and advancement in life, national economic development and advancement, internalization of values related to sustainable development by the students, and their academic achievement. Furthermore, the desired model for the developmentally based curriculum in economic training was developed containing the four basic elements of objective, content, organization, and teaching and evaluation methods. To validate the model, the views of ten experts in curriculum development and economic training were sought on the developed model, using a questionnaire. Results show that these experts consider the developed model as desirable as it could help the students with their future economic needs without ecological damages done to the environment or incursions to others’ rights committed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله curriculum, economic training, sustainable development, junior high school, model design

نویسندگان مقاله نسرین جابری صفا | N. Jaaberi Safaa


محمد آرمند | M. Aarmand


علیرضا عصاره | A. R. Assaareh



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-4081-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات